Hoekje eraf, wat betekent dat?

Avatar Striphens
494
Ik kocht vandaag 4 Witte ruiters, editie Paul Rijperman. De prijs was uiterst schappelijk, veel lager dan de bij ons gemelde prijs. Maar alle vier hadden ze de rechterbovenhoek keurig netjes afgeknipt.
Zoiets ken ik van toen lp's in de dump werden gedaan: een inkeping of ook een hoekje er af. Niks mis mee verder!
Maar is dat bij stripboeken ook zo? Of betekent het meer, of wat anders?
Wie kan dit uitleggen? Is er ergens iets over te lezen (bron)?
Geplaatst op 05/07/2024 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 05/07/2024
Inderdaad, die stonden toendertijd zo in de opruiming. Ik heb er ook een paar in de verzameling. Ik dacht dat dit alleen bij Rijperman voorkwam, maar zeker weten doe ik het niet. Dit was toendertijd een soort dumppartij / overschot.
Geplaatst op 05/07/2024 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 05/07/2024
Crew
Avatar Surya
13283
Wat is het nut daarvan? Gewoon tonen dat het uit de dump komt?
Geplaatst op 05/07/2024 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 05/07/2024
Avatar Striphens
494
Origineel geplaatst door simonstrip
Inderdaad, die stonden toendertijd zo in de opruiming. Ik heb er ook een paar in de verzameling. Ik dacht dat dit alleen bij Rijperman voorkwam, maar zeker weten doe ik het niet. Dit was toendertijd een soort dumppartij / overschot.
Origineel geplaatst door Surya
Wat is het nut daarvan? Gewoon tonen dat het uit de dump komt?

En dan... Minder waard? De boekjes die ik kocht vandaag zijn nog nooit open geweest. Ze zien er supernieuw uit en zeker de binnenkant is geheel fris. Gaat het mij niet om: prima boekies voor die paar piek. Uitstekend leesvoer (en da's de focus van mijn verzameling)
Wat was het idee van het (meer dan professioneel) afknippen van zo'n hoekje? Wat me opviel is dat de plaatjes die we hebben, geen missend hoekje tonen! Dat zullen dan wel dure versies zijn?!?!?!
Toendertijd... Over welke periode hebben we het? En waarom toen?
Geplaatst op 05/07/2024 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 05/07/2024
Crew
Avatar woelfie
4169
Sommige afbeeldingen op stripinfo hebben ook een hoekje af, de gemiddelde prijs van "volledige"boekjes is ook maar €4-5, dus sommigen zullen die "nieuwe" versie hebben.
En dan is er altijd nog photoshop. :D
Geplaatst op 06/07/2024 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 06/07/2024
Origineel geplaatst door Surya
Wat is het nut daarvan? Gewoon tonen dat het uit de dump komt?


Natuurlijk. Dacht je dat ze in die tijd nadachten over de waarde van een stripboekje. Die "restpartijen" moesten op een of andere manier kenbaar gemaakt worden dus gingen ze voor de makkelijkste manier met een hoekje eraf.
Geplaatst op 06/07/2024 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 06/07/2024
Avatar Wijnand
267
Origineel geplaatst door simonstrip
Origineel geplaatst door Surya
Wat is het nut daarvan? Gewoon tonen dat het uit de dump komt?


Natuurlijk. Dacht je dat ze in die tijd nadachten over de waarde van een stripboekje. Die "restpartijen" moesten op een of andere manier kenbaar gemaakt worden dus gingen ze voor de makkelijkste manier met een hoekje eraf.


Het ging inderdaad om dump.
Maar over dat dumpen was indertijd wel het nodige te doen. We hebben het dan over de periode van eind jaren '80.
Rijperman was een uitgever van snel cashen en dan dumpen maar. En hoe hoger de oplage, hoe lager de kosten per boekje.
In het Stripjaarboek '87 - '88 wordt aandacht besteed aan wat de winkeliers positief en negatief vonden van het stripjaar.
Bij negatief staat o.a. een opmerking over de uitgeverspraktijken van Rijperman te lezen.
Het citaat:
"Uitgeverijen als Paul Rijperman die mijzelf en mijn klanten kotsziek maken met dingen op de markt te gooien, om ze dan 1 maand later bij de Slegte in de dump te gooien"

En in die tijd werd er toch echt wel nagedacht over de waarde van stripboeken (behalve dan blijkbaar door sommige uitgeverijen). De zogenaamd officiele stripcatalogus van randdebiel Matla (die daarmee de prijzen in zijn winkel naar idiote hoogstes kon opdrijven) beleefde al zijn zoveelste druk, waarmee de prijzen van tweedehands stripboeken voor stripliefhebbers voorgoed verziekt werden.
Geplaatst op 06/07/2024 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 06/07/2024
Avatar Striphens
494
Duidelijke uitleg, dank.
Maar wel een beetje vreemd. In "de Witte ruiter"s die ik kocht (met hoekje eraf) staat dat de oplage juist heel beperkt is (2x 1500 exemplaren en 2x 1250). Lijkt er niet op alsof ze daar dus zoveel te veel van hebben gemaakt. Als het waar is uiteraard...
Geplaatst op 08/07/2024 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 08/07/2024
Avatar Wijnand
267
Het kwam ook wel voor dat er beperkt gedrukt werd.
Winkeliers moesten dan tegen een stevige prijs inkopen, waarna het overschot snel werd gedumpt.
Waarna de winkeliers dan met bijna onverkoopbare boeken bleven zitten, omdat ze voor veel lagere prijzen in de dump lagen bij b.v. de Slegte.
Geplaatst op 08/07/2024 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 08/07/2024
Crew
Avatar woelfie
4169
't doet me wat denken aan uitgeverij Talent. Nog voor een reeks helemaal verschenen was, werden de eerste delen al gedumpt.
En omdat dan niemand meer nieuwe uitgaven in de stripwinkel kocht (want je wacht beter een paar maanden op de dump) werden de laatste delen gewoon niet meer uitgegeven.

Het is een business-model als een ander. :)
Geplaatst op 08/07/2024 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 08/07/2024
Crew
Avatar Surya
13283
Origineel geplaatst door simonstrip
Origineel geplaatst door Surya
Wat is het nut daarvan? Gewoon tonen dat het uit de dump komt?


Natuurlijk. Dacht je dat ze in die tijd nadachten over de waarde van een stripboekje. Die "restpartijen" moesten op een of andere manier kenbaar gemaakt worden dus gingen ze voor de makkelijkste manier met een hoekje eraf.


Talent vond dat indertijd niet belangrijk hoor, het zelfde product, gewoon goedkoper.
Geplaatst op 23/07/2024 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 23/07/2024
Crew
Avatar Surya
13283
Origineel geplaatst door woelfie
En omdat dan niemand meer nieuwe uitgaven in de stripwinkel kocht (want je wacht beter een paar maanden op de dump) werden de laatste delen gewoon niet meer uitgegeven.


Oh, naar het einde toe waren ze bij Adhemar in Gent al beschikbaar onmiddelijk na het verschijnen. Of zelfs ervoor. Ik heb nog geweten dat ze daar in de dump stonden voor ze in Hermelijn geleverd werden. Geen duurzaam business model uiteraard.
Geplaatst op 23/07/2024 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 23/07/2024