Covertekst

Crew
Avatar woelfie
4070
Ik heb eigenlijk een vraag bij de juiste betekenis van "covertekst".
Op mijn exemplaar van V for Vendetta staan volgende teksten:
* soort teaser voor het verhaal ("Good evening London. It's nine o'clock..."), eigenlijk enkel de inhoud van enkele tekstballons aan het begin van het verhaal
* biografie van Alan Moore en David Lloyd
* situering van het verhaal ("A frightening and powerful story of the loss of freedom and identity in a totalitarian world. V FOR VENDETTA is the chronicle of a world of despair and oppressive tiranny.
A work of sterling clarity and intelligence, V FOR VENDETTA is everything comics weren't supposed to be.
England Prevails.")

Wat moet je dan nemen als covertekst? Mij lijkt het derde het meeste relevante.

Daarnaast nog volgende opmerkingen over de vermelde uitgave:
- mijn uitgave is van 1990, maar heeft wel een andere cover; gezien het isbn nummer (zie ook verder) is m.i. de afbeelding verkeerd; ik zal de juiste cover zo snel mogelijk doorsturen
- het isbn nummer op mijn uitgave is 0-930289-52-8; gezien het bestaat uit 9 cijfers en en controlecijfer, is het isbn nummer op de site (0930289628) verkeerd
Geplaatst op 01/03/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 01/03/2009
Crew
Avatar Veter
7825
Tja, als er zoveel covertekst staat kan het moeilijk kiezen worden.
Bij het toevoegen staat er als opmerking "Tekst op de achterkant van de strip met betrekking tot de strip zelf". Teasers en stukjes tekst uit de strip en verhaalsituering of korte inhoud die daar staan zijn eigenlijk allemaal goed.
Enkel biografie van de auteur(s) zou ik niet overnemen.

ISBN-nummer lijkt inderdaad fout, die verwijder ik. Maar cover zou ik laten staan, lijkt me best mogelijk dat daar lichte verschillen zitten in heruitgaves. Ik ben er in elk geval al enkele verschillende tegengekomen met zelfde ISBN-nummer. Alleen zou er een verschil in uitgavejaar moeten zitten en ik vrees dat ik daar (voorlopig) geen correcte gegevens over vind.
Je kan jouw versie dan toevoegen als alternatieve uitgave (andere coverversie)
Geplaatst op 01/03/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/03/2009
Crew
Avatar woelfie
4070
OK
Bedankt !
Geplaatst op 01/03/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 01/03/2009
Crew
Avatar Iyo74
6892
Origineel geplaatst door Veter
Enkel biografie van de auteur(s) zou ik niet overnemen.

En laat dit nu net iets zijn dat ik wel al enkele malen heb overgenomen. Reden: in die biografie staat heel vaak ook info over (het ontstaan van) het album zelf. En het kan ook een indicatie zijn van de versie van het album. Verder vind ik het ook wel interessante info...
Wat denken jullie?
Geplaatst op 01/03/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 01/03/2009
Crew
Avatar T.I.A
3660
Ik heb mijn exemplaar van 2005 ook toegevoegd, zie het verschil bovenaan "The Classic Bestseller"

;)
Geplaatst op 02/03/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 02/03/2009
Avatar the pope
1908
Ik heb het idee dat de cover bij deze uitgave niet juist is: http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=90404

Heb 'm van die uitgever, met hetzelfde isbn, maar de cover is anders (min of meer de standaardcover, maar met licht andere tekst; zal die straks inscannen).

Er zou van dezelfde uitgever wel een harcoverversie met zo ongeveer de cover zoals ie hier staat zijn: http://titanbooks.com/absolute-v-for-vendetta-4327/

Anderzijds, drie mensen claimen de versie zoals hier weergegeven in hun collectie te hebben...
Geplaatst op 30/01/2011 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 30/01/2011
Dit is de absolute edition, van 396 pagina's ipv 296 zoals op de site staat.

Voor de cover zie ik 2 mogelijkheden:
1) Het is een voorlopige cover, en die kan uiteraard altijd nog wijzigen.
2) Het is een slipcase edition, dus kan het ook de afbeelding van de slipcase zijn. De cover van de eigenlijke trade verschilt meestal van wat op de slipcase staat.

oh ja, ik vind als isbn dit voor de titan books-uitgave: 9781848563391

Is dit de cover die je bedoelt?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51x7UkYTzkL._SL500_.jpg
Geplaatst op 30/01/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 30/01/2011
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Dit is de absolute edition, van 396 pagina's ipv 296 zoals op de site staat.

Voor de cover zie ik 2 mogelijkheden:
1) Het is een voorlopige cover, en die kan uiteraard altijd nog wijzigen.
2) Het is een slipcase edition, dus kan het ook de afbeelding van de slipcase zijn. De cover van de eigenlijke trade verschilt meestal van wat op de slipcase staat.

oh ja, ik vind als isbn dit voor de titan books-uitgave: 9781848563391

Is dit de cover die je bedoelt?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51x7UkYTzkL._SL500_.jpg


ik vermoed dat dàt de cover is van die absolute edition (hardcover+slipcase) ja, maar wat ik heb is een softcover van die uitgeverij, met isbn 9781845762278 en de standaard maskercover met iets andere tekst (die ik straks zal inscannen).
Geplaatst op 30/01/2011 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 30/01/2011
Ah, deze?
http://images.bookdepository.co.uk/assets/images/book/large/9781/8457/9781845762278.jpg

Dit is er een van de editie met het ISBN dat op de site staat, SC van 296 uit 2009.

Ik zou dan zeggen, cover vervangen want de overige gegeven kloppen en een nieuwe alternatieve uitgave maken voor de slipcase edition. Alleen weet ik niet hoe ik de mensen kan waarschuwen die deze uitgave bezitten. Als ze de slipcase edition hebben, en dat wordt een andere uitgave, hebben zij dan ineens een andere uitgave in hun collectie zitten.
Geplaatst op 30/01/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 30/01/2011
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Ah, deze?
http://images.bookdepository.co.uk/assets/images/book/large/9781/8457/9781845762278.jpg

Dit is er een van de editie met het ISBN dat op de site staat, SC van 296 uit 2009.

min of meer, maar zonder het vertigo-logo enzo. luie webmasters i guess ;)
ik maak een scan.


Ik zou dan zeggen, cover vervangen want de overige gegeven kloppen en een nieuwe alternatieve uitgave maken voor de slipcase edition. Alleen weet ik niet hoe ik de mensen kan waarschuwen die deze uitgave bezitten. Als ze de slipcase edition hebben, en dat wordt een andere uitgave, hebben zij dan ineens een andere uitgave in hun collectie zitten.


was mijn idee ook. ik laad alvast de nieuwe cover op. Zal die absolute edition aanmaken, maar voorlopig zonder cover laten, gezien we blijkbaar niet van de juistheid van de prentjes op de site van Titan books mogen uitgaan.
Geplaatst op 30/01/2011 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 30/01/2011