Franse versie

Avatar sid606
42
Aangezien deze serie in het Nederlands maar tot 5 loopt en in het Frans ondertussen tot 13, wilde ik dit aanvullen, maar stoot op een nummeringsprobleem. Want Nederlands en Frans loopt hier niet samen.
Frans 1=Ned 2
Frans 2=Ned 4
Frans 3=bestaat niet in het Nederlands
Frans 4=Ned 1
Frans 5=Ned 3
Frans 6=Ned 5
En dan loopt de serie gewoon verder tot 13.
Hoe kan dit opgelost worden? Mij lijkt het het beste om gewoon een aparte serie te beginnen.
Eventueel met als titel: "Frank Margerin - Les Humanoïdes Associés" (de Franse uitgeverij)
Ook mogelijk is "Frank Margerin - Collection Humour" (omdat ze aanvankelijk in de 'Humour' collectie van desbetreffende uitgeverij zaten, maar da's echter maar tot en met nummer 9)
Wat denken de moderators?

Grtz,

S
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
sid606
Geplaatst op 15/05/2009
Crew
Avatar Veter
7841
Daarvoor bestaat het ingenieuze systeem van de voorvoegsels. :)
Gebruik voor de Franse reeks een voorvoegsel (we doen dat hier dikwijls met FR), en de reeksnummering in het Frans.
Als het album een equivalent heeft in het Nederlands voeg je het daar toe als [Andere uitgave toevoegen] (en daar dus nummering wijzigen en ook het voorvoegsel toevoegen), als het niet bestaat in het Nederlands voeg je toe als Strip toevoegen aan deze reeks.
In het reeksoverzicht zal de Franse reeks dan apart verschijnen onder de bestaande, en de albums zullen gekoppeld zijn waar ze in beide talen verschenen zijn. :)
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 15/05/2009
Avatar sid606
42
Ach natuurlijk. Logisch. Ik zag het gewoon effe niet. Merci voor de uitleg.
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
sid606
Geplaatst op 15/05/2009
Avatar sid606
42
BTW, iemand heeft en passant die 'Lucien' reeks ingevoerd en er zijn wat foutjes ingeslopen wat betreft releasedata. De 'Lucienreeks' is namelijk een heruitgave van de laatste jaren en er staan data bij een aantal albums die corresponderen met de originele uitgaves uit de jaren 80. Aangezien de info op Margerins eigen site behoorlijk dubieus is, weet ik verder ook niet precies wanneer die versies van de albums verschenen zijn, maar zeker niet in 1984 (deze: http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=68239)
1985 (http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=68240)
1984 (http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=68251)
Etc.
Maar wat ik wel zeker weet is dat bij deze (http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=68253) een heel verkeerd beeld staat (van één of andere manga)
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
sid606
Geplaatst op 16/05/2009
Crew
Avatar Veter
7841
:] Die manga is inderdaad flink fout.

Die Lucien reeks is niet 'en passant' ingevoerd, die staat er al een tijdje. Maar eigenlijk zijn beide reeksen (Margerin en Lucien) uitgaves van dezelfde albums die oorspronkelijk waarschijnlijk werden uitgegeven als losse albums of als onderdelen van collecties. Eigenlijk moeten die beide reeksen versmelten omdat het om dezelfde albums gaat. Alleen is het me absoluut niet duidelijk hoe ik daar een juiste volgorde in krijg.
Bédétheque lijkt er ook een soep van te maken, met dubbele ingaves en missende albums... De volgorde die jij volgde voor Margerin kan ik niet terugvinden en met de albums die je toevoegde lijkt dat ook nogal vreemd (ivm uitgavejaren). Waar heb jij die volgorde gehaald?
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 16/05/2009
Avatar sid606
42
Oeps, had die 'Lucien' nog niet gezien. Ben een tijd inactief geweest ...

De volgorde die ik gebruikte is diegene die achterop alle albums staat. Altijd dezelfde volgorde, met aanvullingen achteraan. Ik skipte bij het invoeren inderdaad hier en daar een beetje wat betreft de data, maar da's omdat de exemplaren die ik bezit (en waar ik dus ook de ISBN etc van kan invoeren) niet altijd de originele uitgaves zijn. Maar van die volgorde ben ik zeker, want die is zowel op heel oude uitgaves als op recente altijd exact hetzelfde gebleven. Ook qua inhoud, hoewel ze uiteraard niet écht op elkaar volgen, zie je bepaalde evoluties voltrekken en verhaallijnen terugkomen in die volgorde.

Aangezien er ook albums die in de 'Lucien' reeks niet voorkomen in de 'Frank Margerin' reeks zitten, zou ik opteren om die laatste als basis te gebruiken. Ook omdat de originele uitgaves zeker geen groot 'Lucien' logo op de kaft hadden.
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
sid606
Geplaatst op 16/05/2009
Crew
Avatar cuppenh
1519
De laatste hand werd zojuist gelegd aan het Frank Margerin/Lucien-probleem.
De twee reeksen zijn samengevoegd onder "Framk Margerin" met als alternatieve reekstitel "Lucien".
De Nederlandse albums en de Franse equivalenten zijn gekoppeld en de Franse reeks heeft een F-nummering in volgorde van eerste uitgiftejaar.

Ik weet dat er mogelijk nog enkele afwijkingen op jaartal kunnen zijn, die heb ik verder niet kunnen bepalen. Zeker is echter dat de aanduiding SC of HC foutief kan zijn, want daar had ik totaal geen notie van.
Maar daar mogen de andere experts naar kijken :D
Geplaatst op 17/05/2009 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 17/05/2009
Crew
Avatar Iyo74
6896
Origineel geplaatst door cuppenh
De twee reeksen zijn samengevoegd onder "Framk Margerin" met als alternatieve reekstitel "Lucien".

Sorry jongens, maar ik kan die reeks "Framk Margerin" maar niet vinden! De enige reeks die ik krijg (bij zoeken naar 'Margerin') is "Frank Margerin"... :P




Alle gekheid op 'n stokje: er is hier weer schitterend (opzoek)werk gebeurd sedert dat ik het enkel dagen véél te druk had om goed te zijn...
Geplaatst op 17/05/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 17/05/2009