Beste strips: nieuw overzicht

Crew
Avatar Surya
13261
Bij de beste strips is nu een nieuwe optie. Nu kan er ook gekozen worden voor Beste nieuwe stirps. Dit maakt een lijstje aan de hand van de strips die in de laatste maand verschenen zijn, ongeacht het aantal stemmen (minstens 1 stem, uiteraard).

Dit is gekoppeld aan het nieuwe systeem voor het bijhouden van nieuwe strips.
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/01/2010
Avatar the pope
1906
strak (y)

zou er evt wel 2 of 3 maand van durven maken
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 03/01/2010
Crew
Avatar Veter
7841
Leuk!
En ja, ik zou ook een iets langere periode voorstellen.
En vreemde eend in de bijt, die S&W pocket is in 2008 uitgegeven en verdeeld in Nederland, maar lag pas onlangs in de Belgische winkels, en is vandaar op die lijst terechtgekomen.
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 03/01/2010
Origineel geplaatst door the pope
strak (y)

zou er evt wel 2 of 3 maand van durven maken


Dat is een mogelijkheid, maar dan moeten die data beschikbaar zijn. Stapsgewijs zal ik de voorbije "nieuwe strips deze week" updates van op het forum retrospectief invoeren in het systeem.
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 03/01/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Ik kan dat eventueel een keuze maken. Standaard 4 weken, maar optioneel ook een ander aantal.
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/01/2010
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Surya
Ik kan dat eventueel een keuze maken. Standaard 4 weken, maar optioneel ook een ander aantal.


het is dat ik uit eigen ervaring weet dat een 'nieuwe' strip al eens een paar weken durft te blijven liggen voor ik hem gelezen en gequoteerd heb (plus nog dat ik een strip zelden vanaf de allereerste week koop), ik vermoed dat dat voor nog wel wat mensen geldt, en een overzichtje van een paar maanden dus iets accurater kan zijn.

in elk geval een erg leuke toevoeging (y)
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 03/01/2010
Origineel geplaatst door the pope
Origineel geplaatst door Surya
Ik kan dat eventueel een keuze maken. Standaard 4 weken, maar optioneel ook een ander aantal.


het is dat ik uit eigen ervaring weet dat een 'nieuwe' strip al eens een paar weken durft te blijven liggen voor ik hem gelezen en gequoteerd heb (plus nog dat ik een strip zelden vanaf de allereerste week koop), ik vermoed dat dat voor nog wel wat mensen geldt, en een overzichtje van een paar maanden dus iets accurater kan zijn.

in elk geval een erg leuke toevoeging (y)


Over de hele lijn akkoord met the pope. Een zeer leuke toepassing!

Alle updates van de voorbije weken op het forum staan nu ook op de Nieuw verschenen pagina.
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 03/01/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Origineel geplaatst door belgianbingo
Alle updates van de voorbije weken op het forum staan nu ook op de Nieuw verschenen pagina.

Cool, tnx voor het dubbele werk!
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/01/2010
Graag gedaan! Nu is er ook genoeg data om het overzichtje van Beste recente strips uit te breiden naar 2 maanden ;)
Geplaatst op 03/01/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 03/01/2010
Avatar Herbert
1105
Waarom is er in het onderdeel Beste nieuwe strips zo'n (groot) verschil tussen de score van de strips in de lijst en hun "eigen" score ?

Opvallendste voorbeeld: Alarm boven Fangataufa krijgt in het lijstje Beste nieuwe strips een 6,81 (dat is dus bijna "bovengemiddeld"), terwijl het hier gebuist is ?


http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_109104.jpg
Geplaatst op 02/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 02/02/2010
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Herbert
Waarom is er in het onderdeel Beste nieuwe strips zo'n (groot) verschil tussen de score van de strips in de lijst en hun "eigen" score ?

Opvallendste voorbeeld: Alarm boven Fangataufa krijgt in het lijstje Beste nieuwe strips een 6,81 (dat is dus bijna "bovengemiddeld"), terwijl het hier gebuist is ?


http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_109104.jpg


dat is omdat dezelfde bayesscore gebruikt wordt als in alle "beste" lijstjes: bij de som van de echt behaalde scores wordt 10 maal het algemene gemiddelde geteld. In het geval van Fangataufa geeft dat (5 + 4,5 + 72)/12 = 6.8

in feite zou je voor deze lijst die correctie beter afzetten of veel minder keren de gemiddelde score erbijtellen, gezien de albums in die lijst gemiddeld maar weinig stemmen hebben.
Geplaatst op 02/02/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 02/02/2010
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door the pope
In feite zou je voor deze lijst die correctie beter afzetten of veel minder keren de gemiddelde score erbijtellen, gezien de albums in die lijst gemiddeld maar weinig stemmen hebben.


Kan Surya dit dan eens bekijken en aanpassen ?
Bedoeling van dit lijstje is toch om kandidaat-kopers al dan niet over de streep te halen om hun portemonnee open te doen.

Als "Alarm boven Fangataufa" toch zo slecht is, dan mag dit gerust goed uit de verf komen in het lijstje "Beste nieuwe strips".
Geplaatst op 02/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 02/02/2010
Als we de periode van "nieuw" zouden uitbreiden van 1 naar 2 of 3 maand (kwestie van onze gebruikers de kans te geven de strip te kopen, te lezen en te quoteren), zou dit album sowieso lager in de rangschikking staan.
Geplaatst op 02/02/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 02/02/2010
Avatar Herbert
1105
Een combinatie van beide ingrepen zal dan sowieso een bruikbaarder lijstje opleveren !
Geplaatst op 02/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 02/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Het is de bedoeling dat je binnenkort inderdaad kan kiezen van welke periode de lijst moet gemaakt worden.

Ik ben er nog niet uit wat er met die strips met zo weinig scores moet gebeuren. Het doel van die Beyasian is immers dat als er toevallis 2 mensen gestemd hebben die het maar niets vonden, maar de meerderheid vind het wel goed, dat dat minder uitgesproken naar voor komt, en dat is exact wat er nu gebeurt... Ik ben er nog niet uit, maar een apparte Beyasian rating ga ik niet invoeren.

Ik zou wel de gemiddelde scores voor de Beyasian berekening naar beneden willen krijgen (tot 6.5 ofzo). Ik heb al overwogen dat gewoon aan te passen, maar da's eigenlijk ook niet hoe het werkt.
Geplaatst op 03/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/02/2010
Avatar Herbert
1105
Waarom staat Stripschrift 405 wel al in het lijstje "Beste strips van de laatste maand" en Stripschrift 406 nog niet, hoewel deze laatste recenter is uitgegeven én al een score gekregen heeft ?


De selectiecriteria voor "laatste maand" zijn waarschijnlijk niet meer actueel ?
(Ik neem aan dat je dit niet dagelijks moet aanpassen, maar dat de voortschrijdende datum mee geprogrammeerd wordt ?)


http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_114045.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_119510.jpg
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 09/02/2010
Avatar the pope
1906
omdat stripschrift 406 door de mazen van het "nieuw verschenen"-net is geglipt. die ranglijst wordt daarop gebaseerd.
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 09/02/2010
Avatar Herbert
1105
Aha !
En BS Magazine 174 dus ook ...

Zelfs Belgianbingo is niet onfeilbaar. :D

http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_120226.jpg
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 09/02/2010
Origineel geplaatst door Herbert
Aha !
En BS Magazine 174 dus ook ...

Zelfs Belgianbingo is niet onfeilbaar. :D


We doen ons best, maar tijdschriften ontglippen soms door de mazen van het net. De Stripspeciaalzaak geeft zijn overzicht meestal op zaterdag, en 2 van de 3 nieuwsbrieven van stripwinkels verschijnen op vrijdag. De Poort uit Gent speelt het meest op de bal met een geüpdate website op woensdag. Meestal loop ik ook die dag langs de SSZ om de hoek om al de belangrijkste titels te noteren.

Maar zoals gezegd, tijdschriften staan er pas soms een week later in, omwille van de distributie, denk ik. En dan zijn er nog magazines, zoals het nieuwe Smurfen Magazine dat enkel in krantenwinkels wordt geleverd. :(

Daarom let ik ook op om niet teveel buitenlandse titels op te nemen in het "Net Verschenen" deel, want vooraleer die in ons taalgebeid aankomen, is dat weeral een week verschil.

Edit: Brabant Strip en Stripschrift zijn toegevoegd :)
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 09/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Daarom let ik ook op om niet teveel buitenlandse titels op te nemen in het "Net Verschenen" deel, want vooraleer die in ons taalgebeid aankomen, is dat weeral een week verschil.


Mmm niet veel? :D
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 09/02/2010
Origineel geplaatst door T.I.A
Daarom let ik ook op om niet teveel buitenlandse titels op te nemen in het "Net Verschenen" deel, want vooraleer die in ons taalgebeid aankomen, is dat weeral een week verschil.


Mmm niet veel? :D


Er zit een Spiderman tussen, maar ik heb al een vermoeden wie die zou toegevoegd kunnen hebben ;) En dan nog een Frans Samoeria, om te zien of het zou opvallen of niet.

Is er eigenlijk vraag naar om andere talen op te nemen? Dat zou mogelijk kunnen zijn als er één of twee goede bronnen te vinden zijn.
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 09/02/2010
Avatar the pope
1906
Lijkt me quasi-onbegonnen werk als je enige volledigheid wil nastreven, eerlijk gezegd.
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 09/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door belgianbingo
Origineel geplaatst door T.I.A
Daarom let ik ook op om niet teveel buitenlandse titels op te nemen in het "Net Verschenen" deel, want vooraleer die in ons taalgebeid aankomen, is dat weeral een week verschil.


Mmm niet veel? :D


Er zit een Spiderman tussen, maar ik heb al een vermoeden wie die zou toegevoegd kunnen hebben ;) En dan nog een Frans Samoeria, om te zien of het zou opvallen of niet.

Is er eigenlijk vraag naar om andere talen op te nemen? Dat zou mogelijk kunnen zijn als er één of twee goede bronnen te vinden zijn.


Idd :] voor mij hoeft het niet hoor, maar indien je wilt hier een site waar ik veel mee werk

het gemakkelijke hieraan is dat je kan werken per week of per uitgeverij
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 09/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
De Poort geeft een uitgebreid overzicht van Franse uitgaves. Ik zou het wel cool vinden als die hier ook ingegeven zouden worden, maar een Franse bron zou beter zijn uiteraard.
Geplaatst op 10/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 10/02/2010
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door belgianbingo
Edit: Brabant Strip en Stripschrift zijn toegevoegd :)


Bedankt !
Geplaatst op 10/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 10/02/2010
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door the pope
Lijkt me quasi-onbegonnen werk als je enige volledigheid wil nastreven, eerlijk gezegd.


2
Geplaatst op 10/02/2010 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 10/02/2010
Origineel geplaatst door Herbert
Origineel geplaatst door the pope
Lijkt me quasi-onbegonnen werk als je enige volledigheid wil nastreven, eerlijk gezegd.


2


3

Als de zaterdag de Nederlandse titels volledig zijn, is dat voor mij al in orde. Veel van de nieuwe Franse titels steken dan nog niet in de databank, en in die uitgeverijen etc ben ik niet zo thuis. Idem met comics.
Geplaatst op 10/02/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 10/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
I know, ge zou al goed zot moeten zijn om dat dan allemaal vlug toe te voegen en der in te zetten :D
Geplaatst op 11/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/02/2010
Crew
Avatar woelfie
4108
Previews van februari plant 1168 strips. Een deel daarvan is wel heruitgaven of zal nog gecanceled worden, maar veel minder dan 1000 nieuwe comics (in de brede zin van het woord) zal dat toch niet zijn.
Geplaatst op 11/02/2010 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 11/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Ik geef concequent alle Vertigo uitgaves in, en enkele strips die vertalingen zijn van dingen die we hier ook hebben (Marvel Soleil, Archaia Studios Press...) maar om alles in te geven, daar heb ik de moed niet voor...
Geplaatst op 11/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Ik probeer dat bij Marvel... en dat lukt me voorlopig nog steeds (buiten de TPB's en HC's) waarvan er me nog ontsnappen (een mens kan niet alles doen)
Geplaatst op 11/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 11/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Wie hier heeft de Previews eigenlijk elke maand?
Geplaatst op 11/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/02/2010
Crew
Avatar woelfie
4108
Mail order comics
of
Forbidden Zone

de covers moet je dan wel ergens anders opscharrelen.
Geplaatst op 11/02/2010 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 11/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Surya
Wie hier heeft de Previews eigenlijk elke maand?


Van Marvel heb ik ze elke week MET cover en 80 procent van de auteurs :]
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Kan iemand iets doen met een CSV van de previews? Ik kan daar wel aangeraken...
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar woelfie
4108
Origineel geplaatst door T.I.A
Van Marvel heb ik ze elke week MET cover en 80 procent van de auteurs :]

Is dat op papier of elektronisch?
Ik zou me niet al te veel zorgen maken over de covers, want die zijn toch niet altijd definitief, en achteraf meestal tamelijk eenvoudig terug te vinden.

Origineel geplaatst door Surya
Kan iemand iets doen met een CSV van de previews? Ik kan daar wel aangeraken...

Het zou pas handig zijn als we een CSV zouden kunnen gebruiken om in te voeren (hint hint):D
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Origineel geplaatst door woelfie
Origineel geplaatst door Surya
Kan iemand iets doen met een CSV van de previews? Ik kan daar wel aangeraken...

Het zou pas handig zijn als we een CSV zouden kunnen gebruiken om in te voeren (hint hint):D

Ja, maar daarvoor vind ik de data op die CSV toch iets te "vuil". Reeksnamen zijn niet consequent, titels of delen ook niet, auteurs worden niet bijster goed ingegeven... Het is iets om op af te gaan, maar no way dat ik daar een automatische import voor schrijf, zelfs geen gemoderate.
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar woelfie
4108
Een automatische import zou inderdaad wat ver gaan.
Maar een manier om "bulk" invoer te doen zou wel leuk zijn als je die previews erbij wil.
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Hoe zou dat er dan moeten uitzien?
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar woelfie
4108
??????

?(

Ik zal er eens moeten over nadenken
Ik heb wel wat ideeën om een lange reeks van eenzelfde serie (i.e. met dezelfde auteurs en zo), maar dat helpt ons uiteraard niet vooruit bij 1000 losse comics met andere auteurs.
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar Veter
7841
Sta me toe hier toch serieuze vragen over te hebben.
Ik steek nu al veel tijd in het corrigeren van 'aangekondigde' comics bij hun verschijnen. Titels toevoegen of corrigeren, foute auteurs verwijderen, ontbrekende auteurs toevoegen... En ik doe dat enkel bij de (enkele tientallen) reeksen die ik volg. Misschien dat er hier of daar nog iemand een aantal reeksen in het oog houdt, maar ik kan me voorstellen dat er heel wat fouten blijven staan. En ik kan me ook voorstellen wat het gaat geven als er massaal 'aangekondigde' strips gaan toegevoegd worden via een cvs. Dan gaan we ook met massaal veel fouten blijven zitten. En daar heb ik dan toch een probleem mee.
Liever minder strips met (zoveel mogelijk) juiste informatie ipv massaal veel strips met dan ook massaal veel fouten.
Ik hou het dan ook bij toevoegen als de strips verschenen zijn. Veel minder kans op fouten. :)
Geen massale invoer aub.
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar cuppenh
1519
Ik moet me bij Veter aansluiten. Alleen verschenen uitgaven in te voeren is een stuk beter dan die van Previews over te nemen. Niet dat de data zo onbetrouwbaar is, maar ZIJ hebben het ook weer van een ander. De keren dat ik een aangekondigde strip zag die vervolgens gewoon niet werd uitgegeven zijn legio. ;(
Handmatig is dit een stuk beter te controleren dan met massale invoer.
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Veter
Sta me toe hier toch serieuze vragen over te hebben.
Ik steek nu al veel tijd in het corrigeren van 'aangekondigde' comics bij hun verschijnen. Titels toevoegen of corrigeren, foute auteurs verwijderen, ontbrekende auteurs toevoegen... En ik doe dat enkel bij de (enkele tientallen) reeksen die ik volg. Misschien dat er hier of daar nog iemand een aantal reeksen in het oog houdt, maar ik kan me voorstellen dat er heel wat fouten blijven staan. En ik kan me ook voorstellen wat het gaat geven als er massaal 'aangekondigde' strips gaan toegevoegd worden via een cvs. Dan gaan we ook met massaal veel fouten blijven zitten. En daar heb ik dan toch een probleem mee.
Liever minder strips met (zoveel mogelijk) juiste informatie ipv massaal veel strips met dan ook massaal veel fouten.
Ik hou het dan ook bij toevoegen als de strips verschenen zijn. Veel minder kans op fouten. :)
Geen massale invoer aub.


Vorige week heb ik de proef op de som genomen door mijn ingaven te zetten als 'aangekondigd' (iemand vroeg het ergens op het forum). Resultaat was dat ikzelf vanmorgen (toen ik reeds nieuw aangekondigde albums toevoegde) het vorige album nog aangekondigd stond... dus voor die ene week doe ik het niet meer hoor als ik ze zelf moet laten "verschijnen"

Dit kon ik nu zelf opvolgen maar als je massaal aangekondigde strips in één klap krijgt gaan er zeker grote mazen in het net zijn... en zoals veter aangeeft steken we nu reeds veel tijd aan het verbeteren van ingegeven item's, kleine aanpassingen doe ik nog maar vanmorgen bv heb ik er nog eentje gedeletet doordat er geen auteurs vermeld waren (wat wel het geval was bij voorgaande albums)

Ik versta onder Previews iets héél anders (de eerste 5 a 7 pagina's van een album)
Zoals hier
Geplaatst op 12/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 12/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Conclusie, zolang het team niet fors uitgebreid wordt met tal van comic kenners, is er geen beginnen aan :)
Geplaatst op 13/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 13/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Surya
Conclusie, zolang het team niet fors uitgebreid wordt met tal van comic kenners, is er geen beginnen aan :)


Idd, maar je zou dit kunnen doen voor strips? Aangezien je proefexemplaren krijgt (voor recensies) kan je mss bekomen (overleg uitgeverijen...) dat je previews mag tonen van opkomende albums?
Geplaatst op 13/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 13/02/2010
Crew
Avatar Surya
13261
Daarvoor moet ik eerst het image systeem herschrijven, en da's niet voor morgen.
Geplaatst op 13/02/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 13/02/2010
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Surya
Daarvoor moet ik eerst het image systeem herschrijven, en da's niet voor morgen.


Maar een idee hoor (persoonlijk vind ik het een goed idee :D )
Geplaatst op 13/02/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 13/02/2010
Het gebeurt niet elke dag dat een album op een redelijk hoge plaats onze top 100 binnenvalt, maar momenteel op nummer 30 met 10 stemmen: Sin City - That Yellow Bastard van Frank Miller. Binnenkort in het Nederlands.

http://stripinfo.be/images/strip/strip_28490.jpg
Geplaatst op 16/05/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 16/05/2010