Aslak 1 Het oog van de wereld

Midgard, het koninkrijk van de mensen, is saai (wat wil je: geen strips bv., laat staan een schitterende website zoals stripinfo.be). Vooral tijdens de wintermaanden waarin niet geplunderd kan worden en wanneer ander vermaak schaars is, slaat de verveling toe. De dorpsverteller geniet aldus groot aanzien en krijgt heel wat privileges. Maar wanneer hij keer op keer hetzelfde vertelt, wordt het de heersende vikingkoning teveel en hij onthoofdt de oude man. Zijn oudste zonen hebben de keuze: binnen het jaar terugkeren met betere verhalen en blijven leven of samen met moeder en kleine broer gedood worden. Kleine kanttekening: slechts 1 van de broers mag de rol van de vader overnemen, de slechtste verteller mag in het walhalla z'n verhaal gaan doen. Moet het gezegd worden dat de 2 broers lijnrecht tegenover elkaar staan en dat we een gemene en een halfzachte zoon aantreffen in het verhaal? Er is ook nog een derde telg uit het gerenommeerde vertellersgezin: de jongste, een echte wijsneus, die hier en daar een helpende hand toesteekt. Enfin, de rivaliteit tussen de 2 oudste broers moet de nodige dynamiek brengen en zorgt voor de klassieke goed-slecht verhouding.

Aslak 1 – Het oog van de wereld zet je bij de eerste bladzijde op het verkeerde spoor. Of toch niet? In het begin lijkt het erop dat je een verhaal wordt voorgeschoteld waarbij bloedige gevechten met draken centraal zal staan. Maar vanaf bladzijde 2 is er een kentering: het blijkt dat de job van verteller centraal staat. Enfin, na het lezen van dit eerste deel heb je er nog steeds geen flauw benul van welke richting dit verhaal precies uitgaat. Dat kan positief zijn omdat dit album toch heel wat voorspelbare zaken bevat. Gelukkig zorgt de wendbaarheid van de gebeurtenissen voor tegengewicht zodat de verveling achterwege blijft.
Veel (moeilijke) tekst zal je niet aantreffen: het hele epos leest gemakkelijk weg. Toch heb je nergens het gevoel dat je eigenlijk te weinig weet. Dat het aantal hoofdrolspelers langzaam wordt opgebouwd en die personen op het moment van introductie de nodige tekst en uitleg krijgen, draagt in grote mate bij tot een makkelijk te volgen verhaal.

De tekeningen zijn goed maar niet bijzonder. Vooral de gezichten in close-up en bij het tonen van emoties kunnen nog beter. Dat de vrouwelijke kapitein er nogal diep gedecolleteerd bijloopt in de barre, besneeuwde streken, nemen we er maar voor lief bij. De kleuren voelen realistisch aan, onder meer door het vermijden van al te felle kleuren en met dank aan een juist gebruik van schaduwen.

Besluit: al bij al een geslaagd album dat in volgende delen nog voor verrassingen kan zorgen. Vast staat dat niets zeker is omdat in het voorgeschotelde mythische vikingrijk nog heel wat mogelijkheden te gebruiken zijn. Een reeks om in de gaten te houden, maar niet om nu reeds in allerijl aan te schaffen. Afwachten op vervolgdelen lijkt me verstandiger.