Kraa 2 De schaduw van de arend

Benoît Sokal verraste vriend en vijand in oktober vorig jaar door Kraa uit te brengen. Het, als tweeluik bedoelde verhaal, was goed om zich meteen in de hoogste regionen van de stripinfo.be lijstjes te positioneren. Maar als iets succesvol is in de stripwereld dan maken ze tegenwoordig het verhaal wat langer om toch maximaal te profiteren van wat goed is. Zie maar naar Magasin General, een van die andere zeer succesvolle en geliefde reeksen, hoe die is geëvolueerd van een in opzet drieluik naar wat uiteindelijk acht delen moet worden. Maar speelt deze Kraa in dezelfde divisie als een Magasin General als het aankomt op vertelkunsten?

Voor ik het over het verhaal ga hebben wil ik toch even wat kwijt over al de tekenpracht die het album rijk is. Het verhaal start in de winter en het landschap is wit, koud maar ook hard als je in de bergen overleeft. Maar het zou niet aan de natuur zijn om ons dan toch de lente voor te schotelen. En de overgang is treffend maar toch op veel punten wordt veel even somber weergegeven als het verhaal. Toch is het detail en de graad van afwerking dat in de tekeningen wordt verwerkt excellent. Wat niet veranderd is, is dat Sokal toch wat moeite blijft hebben met mensen te tekenen. Maar een kneus die daar op let zeker als het verhaal zijn werk goed doet.

Dat verhaal gaat gewoon verder. De geldzuchtige investeerders blijven de stad uitbreiden zonder enige scrupules. Ze schuwen geen enkel middel en zetten druk en persen de mensen uit in moeilijke tijden. Onze arend Kraa leeft boven op de bergen met zijn ‘broer’ Yuma. Die in de harde winter overleeft op het eten dat zijn vriend voor hem vangt. De aandacht verschuift een beetje naar het indianen verpleegstertje Emily. Waarom ze belangrijk is zal je natuurlijk zelf moeten lezen.

Ondanks dat dit deel wat aanvoelt als invulling is het wel welkom, als het verhaal alleen verder zou gaan over de wraak was het misschien te mager uitgevallen. Nu is het wel zo dat als je van de opzet niet weet, het ook niet gaat aanvoelen als een extra iets.

Kraa, is een eigenlijk een showbeest, die in de weinige pagina’s die hij bedeeld is in dit tweede album wel de hoofdattractie blijft. Alleen daarvoor al lees je dit album. Al de rest is een welkome en zeer gewaardeerde aanvulling.