Empire USA 2.3 Deel 3

De tweede periode van Empire USA bestaat, net als de eerste, uit 6 delen. Met dit derde boek zit de tweede cyclus dus aan de helft van z'n vertelling. Dat het verhaal niet in meer of minder delen zal verteld worden, is vrij zeker omdat de nummering reeds is aangebracht op de rug van de strips.

Periode 2 gaat veel minder spectaculair van start als de eerste reeks en haalt ook in dit derde album niet het niveau en de spankracht van de eerste cyclus. In deze cyclus neemt de auteur ook afstand van de zo gezegde flash-backs van het hoofdpersonage uit zijn vroegere levens, waardoor de godsdienstige toets volledig is verdwenen.
Jared Gail, ondertussen geen lid meer van de CIA ,maar privé beveiligingsagent, gaat op zoek naar de moordenaar van zijn voormalige partner Duane nadat deze erin slaagde een erg cryptische boodschap te versturen in de laatste seconden van z'n leven. Nog steeds tracht Jared er achter te komen wie hem heeft vermoord en waarom. Veel vooruitgang boekt hij echter niet. Volgens mij wringt daar het schoentje: het verhaal zit knap in elkaar maar bevat te weinig echt nieuwe wendingen of actie.
Daar komt nog bij dat, net als in de eerste cyclus, ook nu weer uitgebreid wordt geresumeerd over de gebeurtenissen uit vorige albums. Het grote voordeel is dat je de nieuwste telg van Desberg en Griffo kan lezen zonder de vorige delen grondig te herlezen. Daar staat wel tegenover dat heel wat pagina's saai aandoen als je nog maar net alles opnieuw bekeken hebt. Naar mijn bescheiden mening zou men er beter aan doen om de samenvatting vooraan, in een duidelijk afgebakend gebied, te zetten. Dat spaart heel wat lezers de nodige frustraties.

De tekeningen zijn niet meesterlijk maar voldoen voor het gebrachte verhaal. Wel heb ik vaak de indruk dat Werner Goelen (Griffo) er zich vlug van af gemaakt heeft: de nodige details ontbreken en heel wat gezichten lijken raar gevormd. Ook valt de significante toename van naakt die dit boek telt op. Meermaals kunnen we de fraaie rondingen van menig hoofdpersonage bewonderen.

Besluit: de tweede periode van Empire USA haalt niet het niveau van de eerste cyclus, maar zal voor de liefhebbers van thrillers geen miskoop zijn.

Wie een recensie wil lezen over deel 2.1 kan dat HIER doen.