Mossad 2 De gijzelaar van Damascus

Ik weet niet of Bartoll er rekening mee had gehouden dat er in Syrië een opstand zou uitbreken toen hij het scenario van deze reeks aan het uitdenken was, maar hij heeft de Syrische realiteit wel in zijn scenario kunnen verwerken. Op het einde van het eerste deel was Sven Allen moreel verplicht om weer in dienst te treden bij de Mossad. Terwijl zijn zoon Yoni, een mossad-agent, gevangen zit in een geheime raketfabriek in Homs, staat hij in Parijs aan het hoofd van een team dat moet uitzoeken of Ange Durand, de raadgever van de Franse president, een verrader is van de Israëlische zaak of dat hij misleidt werd. De knappe Syrische kolonel Hadas ontdekt dat Yoni de zoon is van Sven en probeert hem voor haar kar te spannen. Ondertussen komt de geplande ontmoeting tussen de Franse en de Syrische president dichterbij. Zal de wapenlevering kunnen lopen zoals gepland, of hebben de recente gebeurtenissen (de rellen in Syrië, een schietpartij in de metro) er voor gezorgd dat een en ander anders afloopt? Kan Sven zijn doodverklaarde zoon redden? En waarom zou de Mossad zoveel risico’s nemen om een doodverklaarde agent toch nog te redden?
Kortom iedereen heeft zowat zijn eigen agenda, niemand is dan ook volledig op de hoogte van wat er zich op ieder moment afspeelt, en dat maakt het verhaal eigenlijk wel geloofwaardiger en spannender. Er zijn veel verschillende personages, maar Bartoll slaagt er toch in om de vaart in het verhaal te houden zonder dat we de draad kwijt raken. Hij vermijdt ook overdreven grote tekstblokken om alles te verklaren. Rovero brengt dit alles geloofwaardig in beeld.
Bartoll en Rovero hebben goed opgelet tijdens de lessen marketing en doen dan ook volop aan productplacement als Sven Alleen een boekhandel binnenstapt, brengen ze hun eigen reeksen volop onder de aandacht!
Met een reeksnaam als Mossad kan men alle kanten op; nu er een einde is gekomen aan het eerste verhaal kan min zich richten op andere werknemers van “het instituut”. De actualiteit in het nabije oosten biedt genoeg materiaal om verder te gaan met deze reeks! Of zouden de auteurs toch Allen verder volgen?