Prins Valiant (Silvester) 14 Jaargang 1950

Een reeks bundelingen uitbrengen van verhalen die dateren van -wat dit album betreft- 1950... je moet het maar durven (de eerste bladzijden uit de eerste bundeling dateren zelfs van 1937!). Met deze schitterende hardcover van Prins Valiant - Jaargang 1950 - durft uitgeverij Silvester het aan om voor de tweede maal in relatief korte tijd deze strips uit de oude doos uit te geven. Eerder, namelijk vanaf 2008 en nu nog steeds lopend, worden luxe-bundelingen van telkens 2 jaargangen uitgebracht. Daaronder dus ook de afleveringen uit dit boek (2010). Omdat deze verhalen stammen van ver voor mijn geboorte, had ik m’n twijfels over de verkoopbaarheid en de leesbaarheid. Een nieuwe vertaling en opgepoetste tekeningen zouden moeten afrekenen met dit bezwaar.

Reeds bij het eerste prentje wordt duidelijk dat dit album slechts een deel is van een geheel. De lezer wordt middenin een lopend verhaal gekatapulteerd en slechts gaandeweg kan je je een beetje een beeld vormen van het grotere geheel. Ook de bladzijdenummering, die start bij 673, maakt duidelijk dat er al heel wat leesvoer voorafging aan dit deel. Het beste lijkt me de hele reeks aanschaffen en lezen. Het een en ander is trouwens te verklaren door het feit dat de auteur, Hal Foster, deze verhalen tekende voor kranten.

Zoals wel vaker bij oudere strips wordt er niet steeds evenveel aandacht gegeven aan de opbouw of uitwerking van bepaalde situaties en karakters. Dit heeft tot gevolg dat er soms absurde, onnatuurlijk aanvoelende zaken zijn, zoals 2 personen die vijandig tegenover elkaar staan en die dan enkele bladzijden verder als broeders op reis vertrekken. Geen ellenlange uitbreidingen waardoor alles beter moet kloppen, gewoon een kleine tekstuele mededeling: dat moet volstaan. Ook het zich snel opeenvolgen van allerlei kleinere gebeurtenissen is typerend voor de vroegere jaren van het striplandschap. Los van deze zaken kon het geheel me wel bekoren: het laat zich gezapig lezen, er is voldoende afwisseling en het tekenwerk is een streling voor het oog.

De tekeningen ademen een middeleeuwse sfeer uit, mede versterkt door de bladen een gelige kleur te geven. Foster was bovendien een kunstig tekenaar met oog voor detail (hij zou zo’n 60 uren gewerkt hebben aan elke pagina). De geschiedkundige echtheid druipt van de bladzijden waardoor (delen) van dit boek zeker niet zouden misstaan in menige les over ons verleden. Dat erg veel historische gebeurtenissen samengeperst worden in het jeugdige bestaan van Prins Valiant, nemen we er voor lief bij.

Besluit: voor de liefhebbers en nostalgische zielen onder ons zijn deze albums zeker de moeite waard. Voorzie wel een uitgebreid budget, want met 1 of enkele van deze relatief prijzige, maar prachtige boeken ben je nauwelijks iets.