Legende van de scharlaken wolken 4 De bloei en de gruwel

Met “De bloei en de gruwel” komt een einde aan het 4 delen durende epos van de hand van Saverio Tenuta. In dit van mystiek en Japanse traditie verweven slot van het verhaal worden heel wat antwoorden gegeven en komt de queeste van Raido, de samoerai, tot een einde. Wraak, eer en demonische krachten staan centraal in dit boek. Alles draait rond een, door gebrek aan liefde, verwrongen geest die alles en iedereen in haar val wil meesleuren.

Het is niet eenvoudig om de typische en rijke Japanse cultuur voor de Westerse lezers op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier weer te geven. Dankzij voldoende verklaringen en een beperkt aantal personages slaagt de auteur erin om een leesbaar verhaal te brengen. Grootste minpunt is de hoeveelheid aan informatie die hij in dit ene album wil proppen. Heel wat zaken moeten een afronding krijgen waardoor het een en ander nogal snel afgehaspeld lijkt.
Ondanks de eerste indrukken, zijn het niet de gevechten en de getoonde heldenmoed die centraal staan, maar wel de diepere menselijke gevoelens.

Wat tekeningen betreft, toont Tenuta zijn kunnen. Vooral het spelen met camerastandpunten en aparte kadrering is heel sterk. Door de wisselende perspectieven, bij een gevecht bijvoorbeeld, voel je je als het ware midden in de actie zitten. De samenstelling van de pagina’s met wisselende opbouw en afbeeldingsgroottes zorgt voor een gevarieerd schouwspel en biedt door het gebruik van close-ups heel wat gedetailleerde informatie.
Als ik dan toch een puntje van kritiek moet geven: de hoofden zijn soms te langwerpig en de weergave van de monden kon ook beter en diverser. Verder niets dan lof over de knappe grafische prestatie en het kleurenpalet!

Voor wie een beetje thuis is in de Japanse literatuur, leest dit boek als een trein. Deze lezers zullen echter wel een déjà-vue-gevoel hebben want erg veel nieuws ten opzichte van andere bekende reeksen, zoals Okko, is er niet. Voor de anderen zullen de typische begrippen zoals kami, katana en bushi wel wat de vaart uit het geheel halen. Gelukkig worden de belangrijkste termen verklaard zodat alles leesbaar blijft. In dit afsluitende deel komen heel wat gebeurtenissen tot een climax en worden waardig afgesloten.

Wie dit epos erg op prijs stelt kan dit laatste deel ook kopen in een box met een extra hardcover, namelijk de Dossier-editie (schetsdossier + kort verhaal).