Birma 1 Birma

Delisle heeft al een aantal reisverhalen op zijn tekenbalans staan. Hij komt al eens op plaatsen die voor de meeste Westerlingen een gesloten boek blijven. Zo ook deze, namelijk in euh... Birma dus.

Een beetje achtergrondinformatie: Birma is een gesloten militair regime dat door de meeste landen als een dictatuur wordt beschouwd. Media en mensenrechtenorganisaties worden er niet toegelaten. Dissidenten worden er gevangen genomen. Protest vanuit de bevolking wordt hardhandig neergeslagen. Op economisch vlak leeft één derde van de bevolking onder de armoedegrens. Er is dan ook een constante stroom aan vluchtelingen naar de omliggende landen.

Eigenlijk gebeurt in Delisle zijn boek niet veel. Hij vertelt gewoon anekdotes over wat hem allemaal overkomen is tijdens zijn verblijf daar. Hij zet geen protestmars op tegen het regime. Hij gaat niet in de clinch en probeert niet de Birmezen te overtuigen van de westerse waarden. Hij roept niks van de daken. Neen, hij is eigenlijk constant een observator. Hij stelt vast en vertelt het dan aan ons door. Zo krijgen we langzaamaan een zicht op het beleid en de cultuur van het land. En toch zie je hier en daar, op een subtiele humoristische wijze, dat hij het niet eens is met het heersende regime. Maar hij leeft een gewoon leven, en zorgt voor zijn zoontje terwijl zijn vrouw werkt voor Artsen Zonder Grenzen. Hij probeert dan ook niet de wereld te veranderen.

Die subtiele humor, samen met de juiste keuze van de anekdotes geven een mooi beeld van Birma en hoe het leven daar is: soms schrijnend erg, soms mooi. Het maakt het boek uiterst interessant voor de nieuwsgierige medemens (ik dus), maar tevens ook leuk om te lezen.

Delisle tekent achteloos eenvoudig. Hij tekent zichzelf met slechts een paar lijnen en twee punten als ogen. En toch is het niet zo simpel. Alle details nodig voor het verhaal staan er stuk voor stuk, op voor- en achtergrond. Hij slaagt er ook in om met die paar lijnen een duidelijke sfeer te creëren. Ondanks de ogenschijnlijke luchtigheid van de tekenstijl komt de zwaarte van de omgeving duidelijk door.

In het kort: als je zelfs maar een beetje nieuwsgierig bent, kopen!