Iron West 1 Iron West

De basis van deze comic is een klassieker: een robot-leger tegen de mensheid. Maar in de plaats van het verhaal ver in de toekomst te situeren, keren we terug naar de tijd van het Wilde Westen. Dit geeft een hele nieuwe invulling van het verhaal. Dit zijn niet de super geavanceerde robots, maar eerder mechanische nabootsingen van mensen. Op één of andere manier zijn ze allemaal verbonden met een soort oerrobot, waar ze ook afhankelijk van blijven. Voor de mensheid, komt er een John Wayne op te proppen. Nou ja, hij is eigenlijk een 'outlaw' die wil vluchten van de achtervolgende sheriffs en hij heeft bijlange niet de macho-stijl van de echte Wayne. Maar hij gebruikt zijn eigen ludieke stijl om uiteindelijk een verdediging in elkaar te boxen. Deze verdediging bestaat enerzijds uit een Sasquatch (een mythische primaatsoort, ook wel Bigfoot genoemd) en anderzijds uit een oude medicijnman en zijn hulpjes.

Dit doet waarschijnlijk al wel een belletje rinkelen dat dit niet een ernstig verhaal is. Het is een luchtig, leuke comic met een serieuze hoek af. En toch..Doug TenNapel slaagt er in om het verhaal vlot en logisch te laten verlopen. Al de vreemde verschijningen passen perfect binnen het verloop van het verhaal. Ik heb het in één ruk uitgelezen. De flauwe grapjes die je toch doen glimlachen, de spanning door de slechte situatie waarin het stadje Twain Harte zich bevindt en de vele verassingen zorgen er voor dat ik me niet verveeld heb. Kortom ik heb genoten van deze comic.

De tekeningen zijn eerder simpel: achtergronden bestaan nauwelijks tot niet. De figuren die het verhaal bevolken zijn veel meer uitgewerkt, waarbij hun gevoelens en lichaamstaal eerder karikaturaal worden weergegeven. Dit verhoogt alleen maar het leutige gehalte van deze strip.

Het grote minpunt is de slechte inbinding van de strip. Door deze eerste lezing is de kaft al volledig los gekomen en is de papierenbundel al in twee gesplitst. Uiterst jammer voor dit leuk verhaal. Het verdient veel meer.

In het kort: uiterst geschikt voor het opvullen van een pauze.