Jim Henson's Tale of Sand 1 Jim Henson's Tale of Sand

Jim Henson liet ons een filmscript achter, dat speels en experimenteel was. Ten tijde van de creatie was er geen studio die het aandurfde om het te verfilmen. Nu, zo een 40 jaar later is het een graphic novel geworden. Kan iets van zo lang geleden nog goed zijn? Het antwoord is een volmondig 'Ja, en hoe!'.

Deze graphic novel breekt ongeveer met alle regels wel eens: er wordt gegoocheld met kleur en lay-outs, er wordt vanuit gegaan dat jij als lezer ook een deel van het werk moet doen: er wordt dus niet veel voorgekauwd en je moet zelf het verhaal in elkaar puzzelen. Hierdoor zit er weinig tekst in het verhaal, maar omdat je het deels zelf maakt, ben je er volledig in betrokken.

Het verhaal is een humoristische maar tevens ook bizarre weergave van het leven, in zekere zin. Er wordt dan ook niet plots gestopt voor een adempauze. Het leven gaat immers altijd door. Het is dan ook geweldig om te zien hoe de problemen overwonnen worden en hoe de tegenslagen omgedraaid worden. Versta me niet verkeerd, dit is geen recht toe, recht aan verhaal. Niks is realistisch, alles is surrealistisch en toch.. en toch is dit het leven. Ik kan het niet beter uitleggen, je zult het moeten lezen om het te snappen.

Om te weten of dit iets voor jou is, kan je best eens kijken naar de openingssequentie hieronder. Zegt het je iets? Zie je een verhaal verschijnen ook al snap je nog niet veel? Dan is deze zeker iets voor jou.

Wat een geweldige reis is dit verhaal toch. Jim Henson laat hier een verbazingwekkend script achter. Dit wordt geëerd door middel van achtergronden in te vullen met weergaven van het script. De tekenaar Ramon Perez heeft volledig door hoe hij het moest visualiseren. Het past perfect bij het verhaal en tilt het naar de duizelingwekkende hoogte dat het nu is. Dit verhaal klopt.

In het kort: een absolute must-have!