Rechter Bao 1 Rechter Bao en de feniks van jade

Hoe atypisch kan een stripverhaal zijn? Dit is een stripboek dat liggend rechthoekig is, eerder klein en zoals een leesboek opgesplitst in hoofdstukken. Erger nog, voor elk hoofdstuk wordt er in een korte zin weergegeven wat er gaat gebeuren in dat hoofdstuk. En de tekenstijl.. ooit heb je ongetwijfeld zo eens zitten weg te krassen in een zwart gekleurd karton waardoor je zilveren lijnen kreeg... Wel dit heeft daar veel van weg.

En toch is dit een goed stripboek. Het verhaal gaat over een mythische rechter in China, die echt geleefd zou hebben in de 11de eeuw. Het waren hoogdagen voor de Chinese cultuur wat resulteerde in een bloeiende economie en veel geld. En laat dat nu net een vruchtbare bodem zijn voor corruptie. Daarom stelde de keizer deze rechter Bao aan. Hij was onkreukbaar en reisde dan ook China rond om recht te spreken.

In dit verhaal komt hij terecht in een dorpje waar een hoop mensen onschuldig in de gevangenis zitten. De moeder van één van hen vraagt, net voor haar dood, aan rechter Bao om de veroordelingen door een collega-rechter te herbekijken. Haar zoon is immers onschuldig aan de moord waarvoor hij in de gevangenis zit. Al gauw blijkt het allemaal te draaien rond nieuwe stadsontwikkelingen (en dus veel geld) en mensen die hiervoor niet zo maar hun stukje grond willen afgeven. Het is een typisch verhaal van de armen tegen de rijken. Laat me eerlijk zijn, het is geen uitzonderlijk verhaal. Het is een gewoon degelijk verhaal maar er zijn zo veel elementen die het de moeite maken. Dit speelt zich af in China van de 11de eeuw: je ziet de typische Chinese bouwstijl en kledingdracht, je krijgt ninja-achtige schermutselingen alsook de rechtspraak van die tijd. En die rechtspraak verloopt niet zoals wij, Westerlingen, dat altijd verwachten. Deze keuze van tijd en plaats geven het verhaal een pak meerwaarde.

De ruwe, krasserige tekenstijl verhoogt het gevoel van onbekendheid met de situatie. Het voelt echter wel aan alsof het perfect thuishoort in deze oude Chinese tijd. Tezelfdertijd geeft het voldoende detail van de omgeving en het dagelijkse leven toen, dat je uitkijkt naar het volgende plaatje en pagina. Er is zo veel te ontdekken. Een stom voorbeeld is dat ik gemerkt heb, doorheen het boek, dat de grootte van die aanhangsels van de hoofddeksels een indicatie zijn van hoe hoog in de Chinese hiërarchie men staat (of dat vermoed ik toch). De uitgewerkte detaillering en de uiterst passende tekenstijl maken van dit degelijke moordverhaal een juweeltje van een stripboek.

(Engels voorbeeld van een pagina in deze strip)

In het kort: als je zelfs maar een beetje interesse hebt in een andere cultuur, een absolute aanrader.