Sigmund A8 Sigmund weet wel raad met 50-plussers

Dit is het achtste album uit de reeks "Sigmund – Weet wel raad met…" en dat het niet het laatste zal zijn, mag je alvast noteren. Peter de Wit, ook gekend van S1ngle, neemt je met zijn favoriete psycholoog mee naar de leefwereld van de vijftig-plussers. Dat het een andere manier is om naar de kwaaltjes uit die leeftijdsgroep te kijken is niet zo erg, integendeel: lachen is en blijft een van de beste geneesmiddelen.

En lachen dat zal je: ik heb meerdere keren hardop gebulderd en heb dit boekje zelfs al meerdere keren doorgenomen. De grappen zijn zo uitermate geslaagd dat je ze zelfs na enkele malen herlezen nog weet te appreciëren. Uiteraard moet je open staan voor zijn typische humor. Grof, direct en luchtig maar nooit er over, die grens wordt nooit overschreden alhoewel vele figuurtjes er serieus gedeprimeerd rondlopen. Ook onze protagonist, de olijke psycholoog moet er dikwijls aan geloven.

Dat er ook wat recente thema’s in voorkomen zoals de psycholoog die zijn patiënten lastigvalt, oudere werknemers die niet meer welkom zijn, enz… is uiteraard mooi meegenomen maar waarschijnlijk toeval en een opportune timing van de uitgeverij.

De tekenkunsten van Peter zijn zoals bij S1ngle: vrij eenvoudig, zonder achtergronden van betekenis. Gags van dit type hebben dit echter niet nodig, daar is de ondersteunende rol van de tekeningen meer dan voldoende.

Sigmund is vertier op hoog niveau en niemand zal het album weer dichtdoen zonder luidop gelachen te hebben!