Robbedoes en Kwabbernoot (Dossieruitgaven) 2 Boeven op de kermis

“Boeven op de kermis” zullen de fans van Robbedoes waarschijnlijk kennen uit het album “Het nest van de Marsupilami’s” (nummer 12 uit de reeks), waarin het als tweede kortverhaal is opgenomen. Maar hoe kan men met die schamele 24 bladzijden dan een heel boek van 90 bladzijden vullen? En wat kan de meerwaarde zijn? Om maar te zwijgen van de stevige prijs van 24 euro die je betaalt voor - het moet gezegd - een prachtige uitgave in hardcover.

Vandaar eerst en vooral iets over de uitgave zelf... Dupuis heeft -zonder discussie- een prachtige en kwaliteitsvolle uitgave op de markt gebracht. Dat de 24 bladzijden van het verhaal aangevuld worden met een veelvoud aan bladzijden vol documentatie en een integrale reproductie van de originele platen van Franquin (in het Frans) zullen de fans zeker toejuichen. Maar ook de commentaren van José-Louis Bocquet en Serge Honorez zullen zeker gesmaakt worden. Hierin geven beide heren uitgebreid commentaar over het tot stand komen van het verhaal, maar ook over de omstandigheden waarin Franquin en z’n helpers zich bevinden. Ook de nodige anekdotes ontbreken niet. Je bent een behoorlijke tijd bezig om alles te lezen én te bekijken, maar vervelen doet het geenszins!

‘Boeven op de kermis’ is niet het meest gekende verhaal uit de Robbedoes-reeks, maar Franquin werd dan ook net vader én Brussel organiseerde op dat moment de wereldtentoonstelling, iets de redactie van het blad Robbedoes de nodige aandacht aan moest besteden. Drukke tijden dus voor de kersverse vader-tekenaar. Toch werd dit een swingend verhaal met heel wat tot de verbeelding sprekende elementen. In een tijd dat het misdaadverhaal erg werd gesmaakt, raakte ook de grootmeester geïnspireerd door deze trant. Combineer dat met de gedachte aan zowat het ergste dat een kersverse vader zou kunnen tegenkomen - de ontvoering van z’n kind - en je krijgt een spetterend verhaal. Weef daar nog eens de humor van Spip én Guust Flater doorheen en je weet dat het niet meer stuk kan...

De tekeningen van Franquin en Jidéhem zijn schitterend, maar anders hadden we natuurlijk niet verwacht van beide heren. Voor deze editie kleurde Frédéric Jannin het verhaal opnieuw in, zich hierbij baserend op het originele werk van Franquin en met hulp van diens dochter Isabelle. Als je de inkleuring vergelijkt met het verhaal dat verscheen in “Het nest van de Marsipulami’s”, merk je dat de man veel respect toont voor de originelen en dat er vooral aandacht is voor het wegwerken van te fletse kleuren (opvallendst daarbij: de kleur van de Japanner). Een geslaagde restoratie!

Besluit: voor liefhebbers van Franquin en zijn werk, is de aankoop van dit album bijna verplicht! Een meer dan degelijk album brengt een zwierig en aangenaam verhaal. Voor wie totaal geen boodschap heeft aan vele bladzijden extra lectuur over een van de meest bekende stripauteurs uit de Belgische geschiedenis, zal de prijs waarschijnlijk een struikelblok vormen.