De lemen troon 5 De maagd

Een strip maken die zich afspeelt in de periode van de Honderdjarige Oorlog (1337 tot 1453) ligt niet voor de hand. Als het verhaal dan bovendien nog zwaar op de maag ligt, op het gebied van personages en intriges, is het voor een tekenaar al helemaal geen sinecure. De scenarist heeft het de tekenaar van dienst, Theo, dan ook niet gemakkelijk gemaakt.

Het verhaal even kort samengevat, want je kan dit deel niet lezen zonder de vorige tot je genomen te hebben: We zeggen en schrijven het jaar 1424. De oorlog, gestart in 1337, is ondertussen al 87 jaar bezig en Frankrijk is het land dat onder deze moorddadige oorlog te lijden heeft. De Engelsen hebben ondertussen de overmacht behaald en het zal dan ook niet lang meer duren of het hele land zal ten onder gaan. Het Frankrijk, zonder een echte koning, ligt op sterven. De jonge Karel VII, onterfd door zijn eigen vader en niet erkend door zijn eigen volk, krijgt het land immers niet meer op de sporen. Machtige oorlogsstrategen en raadgevers nemen het zekere voor het onzekere en verlaten het zinkende schip.

Het verhaal is zwaar van lectuur. Het is geen doordeweekse strip die je zomaar even ter hand neemt om een half uur later voldaan terug te leggen. Neen, dit verhaal heeft verschrikkelijk veel tekstballonnen vol tekst. Veel te lezen dus wat zorgt dat het verhaal niet vlotjes lijkt. Ook de personages zijn heel verwarrend. Er worden steeds een hele rits typetjes neergezet waarvan niemand echt een hoofdrol neemt. Het verhaal wordt dus niet gedragen door één of enkele hoofdpersonages aangevuld met bijrolletjes, wat bijgevolg zorgt voor nog extra verwarring.

Het is een kwestie van je hoofd goed bij de zaak te houden of het verhaal komt zo complex over dat je al snel zou geneigd zijn om dit deel gewoon terzijde te leggen.
Maar dan heb je gelukkig de tekeningen van Theo. Deze man heeft de kunst om al deze zware pagina's lichter te maken door zijn tekeningen. Prachtig hoe hij de personen kan karakteriseren, de veldslagen kan weergeven en de decors gedetailleerd kan afbeelden. Waar meesterschap.

Een zeer aan te bevelen strip dus maar vergeet niet om de vorige delen ook aan te kopen. Al is het dan alleen al dat, als de reeks afgewerkt is (vermoedelijk zeven delen), je door al die ruggen in de goede volgorde te zetten een mooie afbeelding krijgt in je stripotheek.