Madame Pipi 1 Madame Pipi

Wat denk je als je deze cover en deze titel leest? Een fluo wolk met de titel 'Madame Pipi' erin, met daaronder een afbeelding van een toiletdame en een gans op een onaangenaam geurende plekje... Geef toe, na deze beschrijving is het voor een aantal onder u niet zo evident om zelfs maar deze stripboek open te slaan en toch.. en toch zou je dat moeten doen. Het heeft een zware uppercut in petto.

Even wat achtergrondinformatie: dit is het afstudeerproject van Delphine Frantzen en ineens haar debuut in de stripwereld. Als ik je zeg wie haar begeleiders waren: Stedho en Judith Vanistendael en dat Johan Stuyck (oprichter Oogachtend)zodanig in dit verhaal en haar kunnen geloofde om haar direct te publiceren, zie je misschien toch al een beetje in dat deze strip niet zo simpel is als het op eerste zicht lijkt.

Het verhaal gaat over Marieke (de toiletdame) en Jefke (de gans) en de discotheek waar ze werken. Ik zei wel degelijk ze.. Marieke en Jefke houden de toiletten proper en welriekend en ze doen dat met volle overgave. Het blijkt ook dat het toilet de uitgelezen plaats is om het hart te luchten voor vele fuifbeesten. Allemaal hebben ze wel nood aan een luisterend oor en niemand beter dan Marieke en haar gouden raad. Alles lijkt super te gaan, maar langzaam aan kruipen er verhalen binnen die niet zo eenvoudig op te lossen zijn. Kan Marieke, met de hulp van Jefke, alles nog wel onder controle houden? Stilaan wordt het leuke uitgaansleven een ware nachtmerrie voor de betrokkenen... en niemand lijkt te kunnen ontwaken.

De tekeningen zijn zeer expressief en passen perfect bij de situatie in het verhaal. Ze worden ondersteund door het kleurgebruik. Eigenlijk is het een gevecht tussen roze (het goede) en groen (het slechte) en deze symboliek wordt consequent doorgetrokken wat het verhaal sterker maakt.

In het kort: een zeer sterk begin. Ik kijk uit naar de volgende strip van Delphine Frantzen.