Headshot INT 1 Integraal

In het stripcircuit doet de roddel de ronde dat uitgeverij Casterman alle kopieën van het drieluik "Headshot - Bullet to the head" zou hebben vernietigd om ons deze integrale, met een foto van Silvester Stallone op de cover, te kunnen aanbieden. Dit allemaal naar aanleiding van de film die uitkomt op 27 februari. Maar, en dat is het leuke aan deze strip, het heeft niet zo veel te maken met de film op zich. Er zijn wel gelijkenissen in het verhaal en Stallone is volgens mij perfect gecast, maar het gaat al vanaf het begin een andere richting uit in deze strip.

Wanneer 2 notoire huurmoordenaars een Senator en zijn minderjarig hoertje in koelen bloede afmaken zou je in het puriteinse Amerika een schandaal verwachten… maar niets is minder waar. Er verschijnt zelfs geen nieuwsberichtje in die aard. De twee flikken die aan deze zaak werken worden aangeraden om zich hier niet meer met bezig te houden. Zelfs er over denken is niet meer toegelaten. Maar zowel het team huurmoordenaars als inspecteurs laten het er niet bij zitten, waardoor er heel wat doden vallen en er uiteindelijk één huurmoordenaar en één inspecteur overblijven. Zij vormen een team om deze zaak tot op het uiterste uit te spitten en de schuldige te vinden. Maar is de vijver met grote vissen waar ze zich in aan het begeven zijn, wel hun vaarwater?

Wanneer je start met het lezen van deze integrale heb je zowaar het gevoel dat je terecht bent gekomen in een Quentin Tarantino verhaal. Onze twee moordenaars lijken wel verdacht veel op Vincent en Jules. Dit toontje blijft zowat het hele verhaal hangen en de snedige discussies onderling zijn dan ook niet weg te denken. Wel is de manier waarop dit geheel gebeurt niet in diezelfde kwaliteit als diegene die je gewoon bent van Tarantino. Gelukkig valt er veel te beleven en het neemt dan ook enkele uurtjes voor je aan het einde de merkwaardige relatie tussen gangster en politieman afsluit en het album dichtslaat.

Waar dit album wel ziek in is, is in de grafische afdeling. Wilson heeft heel wat moeite met aangezichten tekenen en de karakters durven dan nog wel eens verschillen. De toon van het geheel past wel duidelijk bij dit verhaal, maar iemand met meer ervaring om karakters degelijk af te werken had hier veel meer kunnen uithalen en het geheel op een hoger niveau getild.

"Bullet to the head" is niet slecht qua verhaal maar ook niet goed genoeg in zijn grafische afwerking en probeert vooral nog een keer mee te liften op het succes dat de nieuwste Sylvester Stallone prent zal brengen… of niet.