Schoonheid thuisbezorgd 1 Schoonheid thuisbezorgd

De nieuwe vriendin van Jeff is mooi, lief, haast ideaal kortom. Angela is schoonheidsspecialiste die zelf naar haar klanten trekt om hun gezichten op te smukken. Vandaar trouwens de titel van dit album. Maar het sprookje blijft niet duren. Op een dag begint Angela tegen Jeff te schreeuwen en hem om een peulschil uit te kafferen, om even later opnieuw een droomprinses te worden. En die stemmingswisselingen blijven duren. Af en toe verdwijnt ze zomaar, om een week later opnieuw voor Jeffs deur te staan. Jeff begrijpt er niets van. Heeft Angela een dubbele persoonlijkheid? Of verbergt ze een ander geheim?

Voor actie moet je al lang niet meer bij Vrije Vlucht zijn. Deze collectie begint zich meer en meer te specialiseren in verhalen die uit het leven gegrepen zijn. Gebeurtenissen en situaties die ieder van ons herkent of ooit wel eens zou kunnen meemaken. Ook Schoonheid thuisbezorgd is daar een voorbeeld van. Een paar jaar geleden verraste Jean-Claude Denis ons met Die Maanden in Amélie, eveneens verschenen in de Vrije Vlucht-collectie. Schoonheid thuisbezorgd haalt niet het niveau van dit meesterwerk, maar ligt toch in het verlengde ervan. Denis is er opnieuw in geslaagd een verrassend, psychologisch liefdesverhaal neer te pennen, met veel emoties zonder in meligheid te vervallen. Het verhaal is goed opgebouwd, naar het einde toe zelfs wat spannend. Kortom, een strip, die ondanks het wat plotse einde, tot het beste hoort dat dit jaar is verschenen. Het scenario is misschien net dat beetje te mager om een echte klassieker te worden.

Jean-Claude Denis brengt Schoonheid thuisbezorgd opnieuw prachtig in beeld met zijn semi-realistische tekeningen en wat sombere inkleuring. Een prima strip, met een half perfecte titel: schoonheid zonder twijfel, maar ik ben hem zelf moeten gaan kopen...