Wonder Woman: The Hiketeia 1 Wonder Woman: De Hiketeia

Na de ondergang van “de vliegende hollander” is er een nieuwe uitgeverij die wil proberen om Amerikaanse comics hier bij ons in een Nederlandstalig jasje aan de man te brengen. Dat je succes kan hebben met de vertaling van comics bewijzen Silvester (Walking Dead, Criminal, Bones) en Blloan (Parker). RW uitgeverij heeft de rechten om de comics uit het fonds van DC en Vertigo te vertalen. Behalve Batman heb ik eigenlijk geen voeling met de superhelden comics. Wonder Woman is me niet echt bekend, maar het doet me wel wat als ze op de cover direct Batman onder de knoet houdt!
Wonder Woman is eigenlijk Diana, prinses van het eiland Themyscira (in dit boek werkt ze dan ook zowat als ambassadrice van haar eiland). Ze kreeg van de Olympische Goden verschillende bovenmenselijke krachten en wapens. Haar belangrijkste wapen is “de zweep van de waarheid”. Maar in dit verhaal heeft ze die wapens niet veel nodig.
Het verhaal begint als een typisch Batman verhaal, een vrouw, Danielle Wellys, vermoordt een man en wordt daarna op de hielen gezeten door Batman die haar wil oppakken en uitleveren aan justitie. Danielle weet echter aan Batman en Gotham City te ontsnappen. Radeloos en uitgeput ziet ze maar één oplossing meer : ze zoekt Wonder Woman en onderwerpt zich aan haar volgens de “hiketeia”, een soort ritueel waardoor Danielle onderworpen wordt aan Wonder Woman, die op haar beurt alles moet doen om Danielle tegen wie dan ook te beschermen. Ze kan alleen door Danielle uit haar eed gered worden als die vrijwillig vertrekt of de eed opzegt; indien Wonder Woman faalt staan de drie Furiën al gretig klaar om Wonder Woman te straffen. Wonder Woman stelt zich weinig vragen bij de redenen van Danielle om zich aan haar te onderwerpen en laat haar vlug als haar secretaresse mee gaan in haar diplomatieke missies. Maar al vlug raakt Batman weer op het spoor van Danielle. En dan gaan de poppen natuurlijk aan het dansen.
Het leuke aan dit verhaal is dat Rucka dingen uit de Griekse Mythologie combineert met een superheldenepos, waardoor hij Wonder Woman meer als een normaal mens toont, die moet kiezen tussen haar eed en eer aan de ene kant en een vorm van gerechtigheid aan de andere kant, met alle gevolgen van dien. Ook Batman verkijkt zich eigenlijk op Danielle Wellys, hij ziet haar als een moordenares, maar kijkt niet verder naar de oorzaken, ook hij is blind op zoek naar zijn gerechtigheid.
RW heeft voor mij een goede start gemaakt; ze brengt een mooi ingebonden hardcover voor een betaalbare prijs. Wonder Woman was mij totaal onbekend maar dit verhaal heeft eigenlijk niet zoveel met superhelden van doen. Het is een echte Griekse tragedie geworden. Laat je afkeer voor spandex dus maar vallen en gun dit boek toch maar een kans!