Aslak 2 De middelste mast

Ken je nog van die oudere games waar je om naar het volgende niveau te gaan, een soort van raadsel-puzzel moest oplossen? Zo iets van ga in de kamer, draai links en maak het vuur aan, ga dan naar de spiegel, hou deze boven het vuur en lees wat de rook onthult heeft. Volg wat er geschreven staat en zo verder en zo voort. Wel dat gevoel had ik bij het lezen van deze nummer 2. Versta me niet verkeerd, ik hield van dat soort games. Elk niveau was een uitdaging en bestond niet uit het zomaar in elkaar kloppen van een aantal vijanden, maar gewoon speurwerk verrichten en zo een verhaal in elkaar steken.

De twee broers vinden de verteller die alle verhalen aan hun vader had aangeleerd. Echter hij heeft alles al doorgegeven en kent ook geen nieuwe verhalen meer. Maar hij weet wel dat er een boek bestaat, dat alle verhalen bevat. En dus gaan ze op zoek naar dat boek. En eenmaal ze het boek hebben, blijkt het boek niet echt meewerkend. Het toont alleen maar wat het wil aan wie het wil. Voorlopig toont het boek aan de roerganger een route maar daarvoor moet dan eerst nog... wel het game-gevoel was helemaal terug!

Niks is simpel in dit verhaal. Er wordt een vraag opgelost maar het antwoord geeft een hoop meer vragen. Er moet steeds dieper gegraven worden om die nieuwe problemen aan te pakken. En laat dat nu net alle personages de kans geven om hun karakters ten toon te spreiden. Niemand is echt zwart of wit, goed of slecht. Ze zijn menselijk met al hun kleine en grootse kantjes. Alleen zijn de slechteriken net iets zwarter dan de goeden… maar het scheelt niet veel.

De tekenstijl is solide en brengt wonderbaarlijke plaatsen op een overtuigende manier.

In het kort: ik ben benieuwd naar het volgende puzzelstukje.