Een paar stappen naar het licht 1 De geometrie van het toeval

Een paar stappen naar het licht gaat uit vijf delen bestaan, verdeeld in twee cycli. Eerste cyclus bestaat uit drie delen, tweede cyclus dus uit twee. Zoals gebruikelijk hebben we hier weer een prachtige uitgave in de hand. Silvester blijft daar heer en meester in.

De cover van deel één komt heel verwarrend en druk over, maar dat is dan ook de bedoeling. Hij is gevuld met fragmenten uit de strip zelf aangevuld met een centraal beeld van de twee hoofdfiguren.

We bevinden ons in 1958. Marianne Bell is een uitgeweken, door de wetenschap gebeten, Engelse die al sinds haar jonge jaren in Parijs woont. Samen met haar moeder is ze Engeland ontvlucht vlak na de tweede wereldoorlog. Haar vader is tijdens de oorlog in gevangenschap gestorven.
Marianne heeft ook nog last van terugkerende cycli. Alle vijf jaar en zeven maanden is er een gebeurtenis die haar leven danig verandert.
Even opsommen wat er zo allemaal gebeurd is:
- Ze is geboren vijf jaar en zeven maanden nadat haar ouders elkaar hebben leren kennen
- Op een leeftijd van vijf jaar en zeven maanden kwam ze bijna om het leven na een zware val. Gelukkig dat haar vader toen ter plaatse was om haar van een gewisse dood te redden.
- Vijf jaar en zeven maanden later sterft haar vader in de oorlog en exact vijf jaar en zeven maanden later vertrekt ze met haar moeder naar Parijs
- Weer een cyclus verder sterft haar moeder
- en het einde van de volgende cyclus is over acht weken.

Tijdens een druilerige dag rijdt Marianne bijna Peter Banning aan, een man die samen met haar vader in de oorlog gevochten heeft. De vader van Marianne en de reden van hun vlucht uit Londen beginnen duidelijker te worden door de uitleg van deze Peter Banning. Was haar vader een hoogverrader tijdens de oorlog? Peter en Marianne, die beiden overtuigd zijn dat dit niet het geval kan zijn, gaan samen op zoek naar een zakboekje dat Marianne's vader aan een Nepalese soldaat gaf net voor zijn gevangenschap.

Een moderne Blake en Mortimer is geboren. De vertelwijze is wat oubollig, maar laat dit nou net zijn charme hebben. Hier en daar kreeg ik zelfs de indruk dat er verwijzingen waren naar de twee helden van E.P. Jacobs. Geen mysterie die als een sneltrein moet worden opgelost. Neen, alles op zijn tijd. Het verhaal kabbelt rustig verder en we leren de twee personages niet alleen kennen als twee mensen die strijden tegen het onrecht dat hen werd aangedaan, maar ook als mensen met gevoelens en met hun dagdagelijkse beslommeringen.

Het scenario zit prima in elkaar. Alles stukjes vallen langzaam op hun plaats. Stap voor stap zie je de beide 'speurders' dichter en dichter bij hun doel komen. Maar niet iedereen is even hulpvaardig. Het mystieke, dat zo nu en dan wordt aangekaart, mocht iets meer op het voorplan komen. Wat niet is kan nog komen in de volgende delen, natuurlijk. Het lijkt me gek dat er in dit deel hier en daar allusie wordt op gemaakt en men dit dan niet verder zou uitwerken.

De tekeningen zijn soms prachtig te noemen, soms wat schetsmatiger. Maar ook dit is waarschijnlijk de bedoeling van de Bruno Marchand, tekenaar, scenarist en inkleurder van dienst. De achtergrond is van minder groot belang als we ons moeten concentreren op het personage en het verloop van het verhaal en is dan weer prachtig getekend als we ons verplaatsen van het ene naar het andere plein in de stad.

Het verhaal heeft je in de greep vanaf pagina één. Ook al zijn de dialogen soms wat uitgebreid, die heb je dan ook nodig om het verhaal ten gronde te kunnen volgen en te ontleden. Want je kan kiezen om op je luie krent te gaan zitten en het verhaal te lezen zonder meer, of interactief mee te gaan wroeten in de gebeurtenissen en vooruit te denken over wat er nu al dan niet mogelijk is.

Aanrader voor mensen die houden van mystiek, langzaam opgebouwde spanning en rustig voortkabbelende dialogen, dus.
En natuurlijk voor alle anderen ook.