Urban 1 De regels van het spel
2 Zij die zullen sterven

Terwijl een trein het station binnenrijdt, staat er op het perron een jonge gast te wachten. Rond hem zien we wat valiezen staan. Ondertussen lijkt hij een conversatie te hebben met iemand. Dit gesprek wordt onderbroken door zijn zus, die op haar uitgesproken en agressieve manier afscheid komt nemen. Even later zit Zach op de trein en zien we met wie hij aan het spreken was op het perron. De trein neemt hen mee naar Plezierpiek. Plezierpiek blijkt een gigantische stad te zijn waar mensen komen om plezier te hebben. Alles staat in functie van de lach. En toch loopt het af en toe uit de hand, maar daarvoor is er de politie. Zach is er heen getrokken om bij die beroemde politiemacht te beginnen. Deze kerels lossen de meest uitdagende en moeilijke zaken op en behoren dan ook tot de elite.

Eénmaal daar aangekomen zien we dat Zach een idealistische naïeveling is, die niet echt beseft waar hij aan begonnen is. In de stad Plezierpiek is zelfs het jagen op criminelen een spel geworden: niet meer dan een aanbod voor bezoekers om op te gokken en plezier aan te beleven. Het wordt dan ook live op tv getoond en de twee moeten maar uitvechten wie het overleeft. Ondertussen wordt het Zach wel duidelijk dat deze stad niet zo mooi is als ze er uit ziet, wanneer hij een klasgenoot ziet sterven op tv tijdens een jachtpartij. Dat wordt versterkt wanneer hij een meisje leert kennen, dat dan verplaatst wordt omdat het niet tot hun taken hoort om verliefd te worden. De rozengeur en maneschijn is slechts een dun versierlaagje boven een keihard leven in de stad. En dan wordt Zach uitverkozen om op jacht te gaan naar een crimineel. Overleeft hij de strijd?

Ondertussen leren we ook een klein jongetje kennen, dat ontsnapt is uit zijn ouderlijk huis en aan zijn metalen robot-oppassers. Maar hij vindt de weg niet meer terug en komt terecht bij de straatlopers. Ondanks zijn jeugdig enthousiasme, of misschien wel juist daardoor, valt de plaats van de onderste laag van de maatschappij in zwaar contrast met het plezier-leven van de toeristen. Ze worden verjaagd en zelfs vermoord als ze niet oppassen en dat allemaal onder de bescherming van dat dun versierlaagje dat over alles gestrooid wordt. Kan hij dit harde leven aan?

Deze twee delen tonen een alles behalve mooi plaatje van de toekomst van de mens, maar doet het op zo een manier dat je er in meegesleept wordt. We willen allemaal dat Zach wint ondanks de moeilijke, ervaren crimineel als tegenstander. En we hopen dat hij zijn vrouw kan terugvinden ondanks de ijzeren hand die de stad regeert. Het jongetje blijft heel lang een vreemde factor in de strips, wie is hij en hoe past hij in het verhaal? Maar bij uitstek toont hij ons de kinderlijke eenvoud en onschuld ten opzichte van de harde realiteit. Wanneer de twee verhaallijnen samen komen, ontploft het verhaal zo wat.

Oh laten we niet vergeten te vermelden dat alle toeristen die de stad bezoeken, zich moeten verkleden in één van de 400 000 vermommingen... we komen dan ook heel wat bekend volk tegen: kuifje, judge dredd, bender,... Het is echt wel aangeraden om telkens eens te kijken in het volk: een romantische uitje met captain america en een vrouwelijke nazi-officier.. heerlijk die humor.

De tekeningen voelen heel potlood-achtig aan, waardoor ze een zekere zachtheid uitstralen. De inkleuring versterkt dit gevoel door de overheersend warme kleuren die gebruikt worden. Juist dit maakt het contrast met de wereld dat getoond wordt nog intenser. De verschillende elementen komen allemaal mooi samen.

In het kort: Meeslepend, intrigerend en een dijk van een cliffhanger. Laat dat vervolg maar komen!