Ikigami - The Ultimate Limit 8 Schuld en Boete

Ik ga er vanuit dat iedereen het basisrecept van Ikigami ondertussen wel kent. (Indien niet, deze recensie kan je hier bij helpen.)

In nummer 8 krijgen we twee, toch wel aparte verhalen voor onze kiezen.
'Schuld en boete' vertrekt vanuit een recent vrijgelaten 'crimineel', Masato, die probeert zijn fout recht te zetten. Hij was veroordeeld omdat hij op een kruispunt een jongen doodreed. Zoveel jaar later, na zijn gevangenisstraf, heeft hij het er nog moeilijk mee en probeert hij de plaats van het ongeval veiliger te maken door de gemeente te vragen om dodehoekspiegels te plaatsen. Echter iemand uit de familie van het slachtoffer is uit op wraak en maakt het leven van Masato zo moeilijk mogelijk (dreigtelefoons naar het bedrijf dat hem te werk stelt,...). En dan krijgt Masato ook nog een Ikigami.
Het tweede verhaal 'Het ware gezicht van de eerste liefde' richt zijn pijlen op hoe mensen gepercipieerd worden. Zijn ze mooi, gaan de deuren open. Zijn ze daarentegen lelijk dan hebben ze heel wat problemen in het dagelijkse leven. Osamu heeft een lelijk gezicht en is daar in zijn schooljaren zwaar voor gepest geweest. Maar ook nu, op zijn werk, speelt het een negatieve rol en uiteindelijk besluit hij plastische chirurgie te ondergaan om een knap gezicht te bekomen. Het lukt en hij wordt succesvol. Ondertussen kan hij zijn jeugdliefde, Ruriko, niet vergeten. Ruriko wou toen niks van hem weten, maar ergens hoopt hij nog altijd. En dan krijgt hij een Ikigami.

Als je je nu afvraagt hoe het zit met Fujimoto, de brenger van de Ikigami's, dan kan ik zeggen dat er op de achtergrond van de bovenstaande verhalen inderdaad een belangrijke evolutie heeft plaats gevonden. Niet zozeer dat Fujimoto plots van karakter verandert en opkomt tegen deze regel van de maatschappij, maar hij beseft wel ineens dat elementen binnen de maatschappij dat van hem denken. Hij heeft er zelfs bewijs van.. benieuwd of dit eindelijk de benodigde schop onder zijn achterste zal zijn, die alles in een stroomversnelling zal brengen.

In het kort: elk verhaal raakt een gevoelige snaar en is dan toch even slikken.