Michel Vaillant 10 De strijd van de Samoeraï
11 Paniek in Indianapolis

De reeks Michel Vaillant dompelt ons onder in de wereld van de auto-industrie. Vaillant is een succesvolle autofabrikant, die als uithangbord een competitief autorace-team heeft. De familie Vaillant controleert, beheert, ontwerpt en bestuurt zowat alles dat in en uit de fabriek komt. Ze zijn dan ook een belangrijk onderdeel van het autorace-team.

In nummer tien, 'De strijd van de samoerai', krijgen we niet alleen een strijd tussen racewagens, maar ook een culturenconflict. Een Japanse autopiloot, Yori, heeft het verzoek gedaan of hij deel mag uitmaken van het team van Vaillant. Door omstandigheden is vader Vaillant slecht gezind en wordt de brief op een enigszins botte manier negatief beantwoord. De Japanner beschouwt deze afwijzing als een zware belediging en gaat in de aanval. Hij zorgt zelf voor financiering voor een racewagen en gaat de strijd aan op de verschillende renbanen. Zal Michel Vaillant alsnog kampioen kunnen worden of is de Japanner de verrassing van het seizoen?

Het volgende deel, 'Paniek in Indianapolis', gaat de Amerikaanse tour op. De Vaillants beslissen immers om deel te nemen aan de races op Amerikaanse bodem. Natuurlijk ziet men hen daar niet zo graag komen. En sommigen hebben er veel voor over om hen dat effectief te beletten. Het begint met het in brand steken van de fabrieksloods, maar waar zal deze explosieve situatie eindigen?

Zoals we gewoon zijn, levert Graton ons spanning, waar toch de tijd genomen wordt om iets meer context en achterliggende informatie te geven. Dit maakt een strip leerzaam, en door de vakkundigheid verliezen de verhalen gelukkig niets aan impact. Ze blijven de spanning gestaag opbouwen tot het onverwachte orgelpunt. Dit wordt geholpen door dat Graton een spelletje speelt met onze verwachtingen. We denken altijd maar dat de Vaillants uiteindelijk alles met gemak zullen winnen, maar steeds weer weet de schrijver daar een draai aan te geven. Het loopt goed af, dat is zeker, maar nooit perfect goed. En dat maakt het juist zo onvoorspelbaar en leuk.

In het kort: Het zijn Vaillants. Meer moet dat niet zijn.