A Game of Thrones (Dark Dragon Books) 1 Boek 1
2 Boek 2

“Het spel der tronen” of “A Game of Thrones” is het eerste deel uit de fantasy-serie “Het lied van ijs en vuur “van George R. R. Martin en werd voor het eerst uitgegeven in 1996. Dit eerste boek werd inmiddels verfilmd en is een van de meest succesvolle televisiereeksen die momenteel op de beeldbuis wordt uitgezonden. Na 3 succesvolle seizoenen, is er nu ook de stripreeks van de hand van Daniel Abraham (scenario) en Tommy Patterson (tekeningen). Verwacht geen exacte kopie van de serie of een heel nauwgezette weergave van het boek, want daarvoor heeft elk medium teveel beperkingen die eigen zijn aan dat medium. De afwijkingen zijn echter niet van die aard dat het geheel niet meer herkenbaar is, integendeel zelfs: er zijn véél meer gelijkenissen dan verschillen.

In deel 1 maken we vooral kennis met de wereld waarin het hele epos zich afspeelt. Enkele verschillende koninkrijken worden voorgesteld, samen met hun inwoners en gebruiken. Ook wordt duidelijk gemaakt waarom duizenden jaren geleden een gigantische muur is opgetrokken aan de grens van Winterfel, het rijk van koning Robert Baratheon. En neen, dit is niet om een vijandig buurland op afstand te houden.
Het tweede boek leert ons nog meer over de verschillende kinderen van Eddard (Ned) Stark uit huis Stark die de heer is van Winterfel. Vooral de vele intriges tussen de verschillende families en hun ambities worden duidelijk. Machtswellust, verraad en onderling getouwtrek om zijn of haar wil op te leggen overheersen het rijk. Ook de levensweg van Daenerys Targaryen, een in vroeger tijden verstoten kind van een wreed heerser, zien we een beslissende wending nemen. Zij wordt uitgehuwelijkt aan Khal Drogo die leider is van het nomadenvolk de Dothraki omdat haar broer op die manier aan een groot leger geraakt om “zijn troon” van de Zeven Koninkrijken te kunnen gaan opeisen.

Ondanks het feit dat er een overvloed aan personages, gebieden, gebruiken,... aanwezig zijn, is het verhaal toch goed te volgen. Waarschijnlijk ben ik in het voordeel omdat ik het verhaal reeds volg op televisie, maar het blijft een onomstotelijk feit dat de lezer van de strips een gigantisch voordeel heeft op diegenen die het verhaal in boek- of tv-vorm nuttigen. In de strip is het immers heel eenvoudig om wat langer stil te staan bij een passage en/of introductie van een nieuw personage én is het veel gemakkelijker om snel terug te bladeren en aan de hand van de tekeningen een fragment terug te vinden waarover je twijfelt.
Die tekeningen passen trouwens erg goed bij het verhaal. Ze ademen een geheimzinnige en kille sfeer uit die de lezer meevoert in alle gebeurtenissen die zich voordoen. Een iets waziger uitwerking ging misschien de fantasy-sfeer nog iets beter weergegeven hebben. Maar goed, da’s de keuze van de tekenaar, nietwaar?!

Een handigheid van de tekenaar van dienst is dat je aan de kleur van de tekstballonnen kan merken dat je je in een ander rijk bevindt en dat is nodig ook want er zijn veel verschillende locaties met nog veel meer personages in deze reeks die je moet leren kennen.

Mijn eerste indruk was dat het verhaal iets braver wordt gebracht dan de televisie-serie (maar dat kan ook te wijten zijn aan deze eerste delen). Desondanks is er toch het nodige geweld en naakt te vinden in deze 2 delen. Hierdoor zijn deze albums niet voor alle leeftijdscategorieën geschikt.

Wie iets meer achtergrond informatie wenst:[URL= http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_spel_der_tronen] http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_spel_der_tronen[/URL]

Besluit: de stripreeks benadert de boeken van Martin soms uit een iets anders standpunt dan de tv-reeks maar geeft allerminst het gevoel veel ‘anders’ te zijn. Een mooie reeks voor iedereen die van fantasy houdt én voor alle fans.