Jommeke 265 Papegaaienbruiloft

Jommeke was als klein manneke mijn favoriete reeks, natuurlijk kon ik toen met niet veel andere reeksen vergelijken. Als je nog maar net kan lezen zijn Asterix, Kuifje en Sus en Wis toch wel wat moeilijker te verwerken. De leukste verhalen vond ik die waarin Gobelijn weer een of andere nuttige uitvinding deed die dan meestal toch fout liep waardoor de inwoners van Zonnedorp de pineut waren. Albums als “de lustige slurvers”, “kinderen baas” en “de samsons “blijven in mijn geheugen gegrift. Naast de mislukte uitvindingen stonden er ook regelmatig dieren centraal in deze strip, zoals in “het paradijseiland”. Ook deze keer zijn de hoofdrollen weggelegd voor de dieren, met zo’n titel kan je ook niet anders natuurlijk.

Op een dag komt Moka, een papegaai, aan in Zonnedorp. Hij is op zoek naar Flip om hem zo snel mogelijk mee te nemen naar India omdat Flips neef, de bebaarde papegaai Hasam, gaat trouwen met Miara. Helaas voor Flip, en de rest van de dierentuin, is Jommeke net ziek, speelt Filleberke voor brievenbus en hebben de Miekes tandpijn. Daardoor moeten de dieren zelf in India raken. Onder begeleiding van Flip leert Choco met de vliegende bol vliegen en zo kunnen ze letterlijk met vallen en opstaan toch op weg naar India. Het plannen van het trouwfeest loopt eveneens niet van een leien dakje, want naast het zoeken naar goede muzikanten, lekker eten en het maken van een koets krijgen Choco, Flip en Pekkie ook af te rekenen met Hoesef, een papegaai die jaloers is op Hasam en zijn plaats wil innemen. Daarnaast is er ook een bende exotische dierenhandelaars in de streek aanwezig, die een hoop dieren, waaronder Pekkie gevangen neemt. Er zit niets anders op dan hulp te gaan zoeken bij Jommeke en Filleberke in Zonnedorp.
In dit album wordt er nogal heen en weer gereisd tussen India en Zonnedorp. Gelukkig vliegt de bol niet op benzine of het zou niet goed geweest zijn voor Jommekes ecologische afdruk (waar zou die bol eigenlijk wel op vliegen?).

Waarschijnlijk is dit wel wat verwarrend voor de jonge lezertjes, maar laat dit voor hen de pret niet bederven. Alle ingrediënten van een Jommekes album zijn ( behalve de uitvindingen van Gobelijn) wel aanwezig: avontuur, humor (dit keer vooral slapstick wanneer Choco leert vliegen met de vliegende bol), een beetje moraal, en vooral een happy end.

Kortom een stripverhaal dat je met een gerust geweten kan kopen voor je kleine spruit, die zal er zeker veel plezier aan beleven!