Wielergek! 4 Deel 4

Naast alle humorreeksen over een bepaald beroep zijn er ook tal van reeksen over een bepaalde sporttak. Het moeilijkste van al die reeksen is om grappig te blijven. Van de meeste beroepen/sporten kan je je wel enkele grappige situaties voorstellen, maar na een aantal delen is het gevaar op herhaling wel groot. En dat is fataal voor elke humorreeks natuurlijk. Je kan dit oplossen door nieuwe personages te introduceren die je reeks nieuwe zuurstof geven, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker in een sportreeks want je valt al vlug terug op stereotypes of een bekende sporter, maar dan heb je het risico dat je reeks al vlug gedateerd raakt. Gelukkig voor deze reeks zijn grote wielerkampioenen redelijk bestand tegen de tand des tijds en blijven ze populair. Maar daarover later meer.
Je kan wel zien dat dit een Franse strip is die wat is aangepast voor de Nederlandstalige markt. Zo zijn de reclameborden wel aangepast en wordt er ook veel verwezen naar Tom Boonen en Philippe Gilbert, maar alleen al de cover maakt al duidelijk dat dit wel degelijk een strip is die gemaakt is voor de Franse wielerliefhebbers. Niemand minder dan Richard Virenque, de zevenvoudige bergkoning uit de Tour de France staat centraal. De man is al een tijdje op pensioen, maar hij blijft nog altijd immens populair in Frankrijk. Het is dan ook een slimme zet om de gepensioneerde Virenque op te voeren als versterking voor het wielerteam van Sterrengem: “Carbon Club”.
Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk is dit wel een grappige strip? Voor mij kon de strip de test doorstaan. Regelmatig werd er toch een glimlach op mijn gezicht getoverd, maar dit is wel een album dat je best niet in één keer consumeert. Er zitten soms wel variaties op hetzelfde thema in de grappen verwerkt zoals de trainer die bij een valpartij komt helpen maar daarmee de concurrentie “beter” helpt zodat zijn poulain ervan kan profiteren. Daarnaast zijn trainingsmethoden, wielermateriaal en natuurlijk ook doping dankbare onderwerpen om grappen rond te verzinnen. Kortom een ideaal tussendoortje terwijl op je televisie de echte wielerhelden aan het zwoegen zijn op de Franse wegen!