D 1 Lord Faureston

Als ik zeg vampierenverhaal, zeg jij dan: "Been there, done that"? Ik moet eerlijk toegeven dat dat toch wel mijn eerste reactie was toen ik de voorstelling van de reeks D zag. En hier is ie dan, het eerste nummer van D... wat zal het worden? Een winnaar of een afknapper?

D start met de introductie van kapitein Richard Drake. Een ontdekkingsreiziger die, wat hij tegenkomt op zijn reizen, publiceert in zware volumes... nou zwaar. Miss Lacombe ontmoet Drake op een Victoriaans feestje en veegt hem de mantel uit over de losbandige scènes in zijn boek 'De vallei van de duisternis'. Dit wekt zijn ergernis, maar ook zijn interesse. Maar nog voor er een conclusie kon bereikt worden in deze discussie, wordt Miss Lacombe door Lord Faureston uitgenodigd voor een dans. De kapitein ziet dit natuurlijk niet graag gebeuren. Hij grijpt dan ook de kans aan om achter een bediende, die wil wegvluchten met een deel van het zilveren servies, aan te gaan.. laten we zeggen, een gezonde manier om agressie uit te werken. Maar tijdens de achtervolging stuit hij op Miss Lacombe, die aangevallen wordt met een houten priem. Meer is er niet nodig om de kapitein zijn hart op het spel te zetten. Waarom werd zij aangevallen? En waar was die Lord Faureston, die Miss Lacombe naar de tuin mee lokte, opeens toen de aanval plaats vond? Drake is nieuwsgierig en gaat op pad.

Ja, het is een vampierenverhaal dat bekend in de oren klinkt, maar de personages die het bevolken zijn niet zo alledaags. De macho ontdekkingsreiziger ontmoet de intelligente vrouw met uitgesproken opinie. Beiden voelen wel iets voor elkaar, maar dan verstoort de vampier alles. En ook dit is niet geheel onbekend, maar ze worden op een verfrissende manier gebracht. Telkens bubbelt er net dat beetje originaliteit naar boven die het verhaal spannend en leuk houdt en je doet verlangen naar de volgende pagina.

Ik kan het niet laten om toch ook iets over de tekenstijl te zeggen. De geslaagde mix van een eerder karikaturale benadering van de expressies en het gedrag tegenover de uitgebreide detaillering in achtergrond, kledij,... tilt dit verhaal naar een hoog niveau. Het eerste past perfect met de humor in het verhaal, de tweede dan weer met het ritme van het verhaal. Dit is een stijl die ik zeer graag zie bij dit type verhalen. De inkleuring verhoogt het theatrale element en verhoogt zo de sfeer die de verschillende tekeningen uitstralen. Kortom ik heb hier echt van genoten.

In het kort: een met vlag en wimpel geslaagd begin