All Star Superman (Lion) 1 All-Star Superman

Er zijn zo van die dagen dat je als recensent zo blij bent als een kind, omdat je weet dat er een leuk pakje onderweg is. Toen ik het pakje openmaakte, sloeg ik dan ook kreten van verrukking. Daar was-ie dan, All Star Superman.

Wat meteen opviel, was het gewicht, bij het ter hand nemen geschat op 1,74 kilogram. De keukenweegschaal klokte af op 2 gram meer. Het betreft dan ook de Absolute edition: een hardcover op beter papier, maar vooral veel groter dan de standaardcomic. Dat formaat zal het Europese publiek wellicht meer aanspreken dan dat halfwassen comicformaat waarvoor je soms een vergrootglas nodig hebt. Maar misschien moet ik eens bij de oogarts langs.

De plot in een notendop: professor Quintum wil een stuk van de zon meenemen naar zijn laboratorium, maar komt in moeilijkheden. Superman red hem het leven, maar hierdoor krijgen zijn cellen een overdosis straling. De zon, bron van zijn kracht, bezegelt zijn noodlot. Lex Luthor lacht in zijn vuistje, hij zat namelijk al die tijd achter het plan. De wereld ligt hem voor het grijpen. Voordat Superman sterft, zal hij echter 12 werken volbrengen, én bekent hij eindelijk aan Lois dat Clark Kent en Superman één en dezelfde persoon zijn.

Laten we maar meteen in huis vallen: ik heb nog niet zó veel Supermanverhalen gelezen, maar dit is het beste dat ik ooit voorgeschoteld gekregen heb. Punt. Grant Morisson heeft een superverhaal geschreven, en met Frank Quitely heeft hij een supertekenaar aan zijn zijde. Hoewel er heel wat afgeknokt wordt (het is tenslotte een superheldenverhaal), is actie niet het belangrijkste. Het boek is doordrenkt van emotie, en nog geloofwaardig ook. Aan het eind moest uw recensent, nochtans van het nogal droge type, haast een traan wegpinken. En dat was al heel lang geleden dat een fictiewerk zoiets kon bewerkstelligen. Lang geleden dat een wezen van een andere planeet met superkrachten p zo’n menselijke manier werd neergezet.

Dat is niet alleen aan de schrijver te danken. De tekeningen van Frank Quitely zijn gewoonweg verbluffend. Superman is bij hem wel flink uit de kluiten gewassen, maar zeker geen over-the-top spierbundel. Voor de rest, vrij sobere decors, zodat de aandacht volledig naar de personages gaat. Zijn stijl is vrij realistisch, maar toch deden de passages in de ruimte me aan de Incal van Moebius denken. Het zijn de details die het ‘em maken: de haarlok van Superman die een S vormt, de ontzetting in de ogen van Lois Lane als ze de waarheid hoort, een lijkbleke en zwetende Superman die zijn einde voelt naderen, … en ga zo maar door. Het grotere formaat zorgt ervoor dat de tekeningen echt tot hun recht komen. En de cover (want de covers van de afzonderlijke delen zitten er ook in) van het eerste issue is subliem. Superman die op een wolk naar zijn geliefde aarde kijkt, het illustreert de (machts)verhouding van de man met de wereld en heeft tegelijk iets aandoenlijks.

Wie ook maar van verre enige affiniteit heeft met comics, moet dit verhaal zeker een kans geven. In absolute termen (pun intended) zal de 34 euro die deze strip kost misschien wel afschrikken, maar u krijgt er een steengoed verhaal in een heel mooie uitvoering voor in de plaats. Bedenkt dat dezelfde uitvoering in het Engels op Amazon 90 dollar kost, en u begrijpt dat die 34 euro eigenlijk een lachertje zijn. Om eerlijk te zijn begrijp ik niet hoe Lion de prijs zo laag heeft kunnen houden…

Laat het nu net een koppel Schotten zijn die een van de definitieve verhalen over een van de grootste Amerikaanse iconen op de wereld gezet hebben. Great Scott!