Superman Family Adventures (Lion) 1 Boek 1

Met de familie-avonturen van Superman trachten de auteurs een jong publiek aan te spreken. Dat blijkt trouwens al onmiddellijk uit de covertekening. Superman, Supervrouw, Superkid, Superdog: duidelijk een familie-aangelegenheid. De stijl spreekt tot de verbeelding van de jonge lezers, getuige m’n zoontje van 7 dat vrijwel onmiddellijk dit op A5 gedrukte boekje ter hand nam om het een hele poos niet meer ter zijde te leggen.
Zoals in de inleiding aangegeven, wordt Superman in dit album bijgestaan door onder andere Supergirl, Superkids en de Superhond Krypto. Inderdaad: ook superdieren doen hier hun duit in het zakje. Verder zijn alle gekende ingrediënten en hoofdpersonages uit de film en comics aanwezig: Lois Lane, Jimmy Olsen, Lex Luthor,... Hun karakters zijn sterk vereenvoudigd, uitvergroot en op maat van de kinderhumor gesneden. Evenzo met de 6 verhaaltjes (inderdaad, het betreft hier een bundeling van de eerste 6 issues): simpele verhaallijnen, absurde wezens en situaties maken de dienst uit. Als volwassene heb ik er niet echt veel plezier aan beleefd, maar zoals eerder aangegeven zijn de kinderen wel fan!

En de tekenstijl? Bekijk de cover en u weet genoeg. Ook deze is er volledig op gericht om het jonge publiek te bekoren. Eenvoudige, flitsende beelden met een al even eenvoudige inkleuring. Het maakt het geheel vlot lees- en bekijkbaar voor het jonge publiek (zelfs als dat nog niet kan lezen).
Besluit: als lectuur voor de jeugd is dit een geslaagde introductie. De slogan “verhalen voor alle leeftijden” op de voorcover maakt dit album echter niet waar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een grote groep volwassenen hier veel plezier gaat aan beleven.