Michel Vaillant 14 Concerto voor piloten

Net zoals in het vorige klassieke album is dit ook een atypisch Michel Vaillant-verhaal. Het valt al op aan de cover; naast een racewagen zijn er ook enkele straaljagers afgebeeld. Dit is dan ook de kern van het eerste deel van dit verhaal. Michel en Steve zijn zich aan het voorbereiden op de 24 uur van Le Mans als de thunderbirds, het Amerikaanse stuntvliegteam, in een naburige basis landen. Steve is een oude vriend van Paul Kauttu, de aanvoerder van het team. Het duurt dan ook niet lang voor de piloten die elk op hun manier snelheidsduivels zijn elkaar uitdagen.. De stuntvliegers moeten Michel en Steve meenemen in hun jets en hen bang proberen te maken met hun stunts. Daarna moeten de piloten mee naar het racecircuit waarna zij aan de stuurmanskunsten van Steve en Michel worden onderworpen. De grootste bangeriken moeten een etentje betalen. De uitkomst van deze weddenschap laten we in het midden want als het gezelschap erover wil discussiëren breekt er brand uit in de naburige chemische fabriek. Er staan op het binnenplein nog enkele vrachtwagens geparkeerd die geladen zijn met gevaarlijke producten. Als die ook in brand zouden schieten is de ramp niet meer te overzien. De racecoureurs en de jachtpiloten melden zich direct als vrijwilligers om die gevaartes te naar veiliger oorden te brengen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan in een brandende fabriek vol gevaarlijke silo’s en glibberige wegen.
Net zoals inde andere delen van deze reeks is dit ook een album in een stevig jasje met een ingebonden ex libris. Dit keer is het een afbeelding van het prototype waarmee Michel de 24 uren van Le Mans gaat rijden in het album.
Dit is voer voor nostalgici onder ons Ik denk dat het voor de jeugd net iets te traag en niet meer flitsend genoeg is. Maar daarvoor heeft me natuurlijk de nieuwe avonturen van Michel Vaillant uitgevonden!
In november verschijnt er ook een box waarin alle dertien delen uit deze vintage reeks zijn verzameld. Een mooi hebbeding voor de fans, al is het wel jammer dat die niet los te koop is want ik denk dat de grootste fans de albums al bij het verschijnen hebben aangeschaft.