Kuiken I 1 Pwiep ben ik?

Wie ben ik? De kernvraag van kuiken, ten minste wij denken dat hij een kuiken is... maar alles is nog mogelijk: een vos, een beer, een .... Maar hij bestaat, want hij denkt of zo denkt hij toch. Voorlopig althans, want als je bent doordat je denkt, wat gebeurt er dan als je slaapt? Je ziet het, zware existentiële vragen voor wat waarschijnlijk een kuiken is. Dit is dus een gag-strip maar eentje die er boven uit springt wat mij betreft.

Het kuikentje, dat de levensvragen stelt, krijgt onbevredigende antwoorden op zijn vragen, met het nodige gegrommel tot gevolg. Wanneer hij een partner vindt, loopt het helemaal de spuigaten uit. Die partner is dan ook een diep filosofische muis. De twee zijn het perfecte komische duo, die regelmatig de hele boerderij op stelten zetten. Niemand ontkomt aan de twee. Ze hebben de beste bedoelingen hoor, maar ergens ontspoort het elke keer opnieuw. Met andere woorden niet de gewone gags in deze strips, maar een verhaal waarbij elke stap van het kuiken een deel van het geheel is (de zoektocht naar wie hij is) en toch steeds verkeerd uitpakt... een soort van aaneenschakeling van mini-verhaaltjes die elk wel het overkoepelende verhaal verder brengen.

Elk dier heeft zijn eigen expressie, dat wordt uitvergroot zodat iedereen onmiddellijk mee is met zijn/haar gevoelens en gedachten. Dit houdt er ook de vaart in, waardoor de lach eerder een constante compagnon is, dan een opeenvolging van lachsalvo's. De meeste grappen zijn meesterlijk gevonden en worden ons in een eerder ongenuanceerde tekenstijl voorgeschoteld. Die twee vullen elkaar aan en brengen ons dit heerlijke resultaat.

In het kort: een hoop plezier in één van de betere humoristische strips van het moment.