Rani 4 Meesteres

Zoals in voorgaande recensie reeds vermeld, Rani (of Jolanne de Valcourt of Jeanne Dubois.. wat je maar verkiest) is aangekomen in India. Van het prille begin, waar ze verkocht werd als slaaf, tot nu, heeft ze een belangrijke stap vooruit gezet: ze leidt het bordeel nu zelf. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot en wordt ze bijna onmiddellijk afgeperst, veracht en uitgebuit. Ja, de prijs is hoog voor die stap vooruit. Maar Rani laat zich niet uit het lood slagen. Ze heeft al een idee hoe ze haar problemen moet oplossen. Hierbij wordt ze geholpen door Indra, een Indiaanse vrouw die werkt in het bordeel en die heel wat is beginnen te betekenen voor Rani. Ook Craig verschijnt terug op het toneel. Hij is de man die weet dat Rani onschuldig is aan de moord waarvoor ze beschuldigd werd en waardoor ze uiteindelijk moest vluchten en terecht kwam in India. Kunnen de drie rechtvaardigheid doen geschieden?

Langzaam aan wordt Rani stukje bij beetje afgebroken. Elke liefde en vriendschap loopt spaak en elke ogenschijnlijke verbetering verandert in tegenslag. Ja, ze zijn er echt wel op uit om Rani te kraken. Vooralsnog geeft deze vrouw het echter niet op en probeert ze steeds opnieuw op te bouwen, maar hoe lang kan ze dit volhouden? Wanneer is het genoeg? De klap die ze op het einde van dit deel kreeg is moordend. Het is dus echt nog maar de vraag of ze dit te boven komt.

Actie en spanning genoeg in deze strip. Elke pagina brengt wel een gevecht en een beetje bloed. En ondertussen stoomt het verhaal maar verder naar onbekende oorden en nieuwe elementen. Toch zitten we al halfweg in het verhaal en kunnen we langzaam beginnen te gaan hopen op antwoorden en onthullingen. Maar laten we niet vooruit lopen op de zaken. Momenteel zit Rani in uiterst slechte papieren en heeft ze dringend nood aan rust en een beetje hulp. Maar gaat ze dat ooit krijgen?

De tekenstijl is realistisch, maar met een oog voor schoonheid. Hierbij bedoel ik: lelijke koppen voor de slechteriken en mooie gezichten voor de goeden. Door de realistische omkadering ervaar je dit als normaal en bereikt de tekenaar een verhoogde leesbaarheid: je weet direct wat voor vlees je in de kuip hebt. Het is een geslaagde opzet, dat het verhaal vooruit stuwt richting .. tja richting waar? Alles staat nog open en kan bijgevolg nog.

In het kort: Spanning alom.