Texas Cowboys (Blloan) 1 Deel 1

Ik was op terugweg van Oostende naar Leuven met de trein en dacht even deze Texas Cowboys te lezen. Helaas was dit de laatste zondagse studententrein, waardoor ik werd omringd door allerlei grote en kleine drama's en was het redelijk moeilijk dit boek geconcentreerd te lezen. En ik snapte er niks van. Gelukkig had ik wel door dat het aan mij lag en niet aan de strip. Bijgevolg ben ik helemaal opnieuw begonnen (op een rustige plek) en dat was zeer de moeite. Ik kan het iedereen aanraden. (Voila, nu weet je al direct wat ik ervan denk.)

Deze strip is zoals een ritssluiting. Het bestaat uit een serie van ogenschijnlijk losstaande kortverhalen maar elk kortverhaal is eigenlijk een tandje dat haakt in het voorgaande om zo de rits te kunnen sluiten of in dit geval het volledig plaatje te tonen. Ze tonen stapje voor stapje het moeilijke leven in de Wild West. We krijgen bijgevolg te maken met cowboys, sheriffs, bankovervallers en nog veel meer van dat leuks. Vriendschap en verraad, liefde en haat.. het ligt allemaal zo dicht bij elkaar. Het duurt even voor je de ritssluiting herkent en de tandjes begint in elkaar te haken, maar het eindresultaat is verbluffend. Er wordt het beste en het slechtste van de mensen getoond, zonder uit het oog te verliezen dat zwarte humor hier bij past. Deze complexe mix van gevoelens en gedrag maakt voor een interessant verhaal en boek. Ik moet het Trondheim nageven, in één slag heeft hij mij een tot nu toe onbekende kant laten zien. Ik had het niet verwacht, maar ben nu maar wat blij dat Blloan dit uitgegeven heeft.

Bonhomme, de tekenaar... ik mag niet zeggen dat hij donkere kleuren gebruikt of een zware lijnvoering, maar toch steekt hij verbazend veel bevreemding en grauwheid in de tekeningen en in de gezichten. Het onwelkome straalt er gewoon van af. Je voelt aan zowat alles dat dit niet een leuke plaats is. En dan zijn die momenten van vriendschap en menselijkheid des te belangrijker en sprekender.

De twee hebben elkaar gevonden en vullen elkaars verhaal en stijl moeiteloos aan. Hopelijk komt er nog wat van hen onze kant uit.

In het kort: Leuke uitdagende puzzel in een rauwe omgeving.