Special Branch 1 Het verval van de Great Eastern

Eerst en vooral wat achtergrondinformatie over de titel. Misschien denkt u nu: “Dat interesseert me niet, dus dit sla ik even over.” Ik raad u echter sterk aan om toch even door te lezen. Het waarom zal weldra duidelijk worden…
De Great Eastern was een kolossaal stoomschip dat in 1857 werd gebouwd door een Britse ingenieur. Het schip zou oorspronkelijk de naam Leviathan krijgen maar werd uiteindelijk toch anders gedoopt. Het vaartuig werd uitgerust met een dubbele romp, waarbij er 90 cm afstand tussen de twee delen gelaten werd. Het schip was onderverdeeld in 16 waterdichte compartimenten die zinken praktisch onmogelijk maakten. Jammer genoeg werd het een echt ongeluksschip. Tijdens de bouw raakten volgens de overlevering een timmerman en zijn leerling opgesloten in de dubbele wand van het schip. Pas toen het schip een halve eeuw later (inderdaad, slechts 50 jaar, want ook financieel liep veel mis) gesloopt werd, vond men volgens het verhaal de twee lichamen. Dit verhaal is echter nooit bewezen. Maar het werd wel door de auteurs aangegrepen om een nieuwe intrige rond te verzinnen.
Het verhaal… Op het moment dat men de Great Eastern begint te slopen, vinden de werklui een in een tapijt gewikkeld lichaam tussen de 2 rompen. Door dat tapijt blijkt het lichaam erg goed bewaard, het is op een natuurlijke wijze gemummificeerd. Als de dokter die de lijkschouwing uitvoert een foto op het lijk ontdekt waar een hoge pief opstaat met heel wat invloed, gaan de poppen aan het dansen. Het is aan Robin Molton en zijn zus Charlotte, beiden lid van Special Branch, een bijzondere tak van de politie, om het moordraadsel op te lossen. Al gauw blijkt dat dit niet van een leien dakje zal lopen. Moorden worden gepleegd, het onderzoek wordt gehinderd,... Heel wat zaken die om een opheldering vragen dus.

‘Het verval van de Great Eastern’ is een lekker ‘ouderwets’ detectiveverhaal waar details tot een mogelijke oplossing van de misdaad moeten leiden. Ondertussen leren we ook de personages en hun vaardigheden beter kennen. Verwacht geen keiharde actie of een voortdenderend verhaal, maar wel voldoende elementen die nieuwsgierig maken zodat dit boek vlotjes en met plezier tot het einde uitgelezen wordt.
Qua tekeningen vind ik dat het album er zeker mag zijn. Geen super-gesofisticeerde effecten of lijnvoering, maar zeker ruim voldoende details om het geheel een realistische uitstraling te geven. Sommige gezichten hadden misschien wel wat meer uitgewerkt mogen worden. De kleuren zijn eerder naar de sombere kant waardoor een extra sfeertje van samenzwering wordt bereikt. Een mooi samenspel tussen verhaal en tekeningen dus!

Besluit: het geheim dat de Great Eastern herbergt belooft ons nog te verrassen. Dit album is een mooie aanrader voor wie een goed opgebouwd (detective-)verhaal lust.

Wie geïntrigeerd is geraakt door de Great Eastern, kan voor meer informatie terecht op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Great_Eastern