Elric (Poli/Telo) 1 De robijnen troon

Elric is half de jaren 1960 ontsproten in het brein van Michael Moorcock. Tien jaar later werd Elric het hoofdpersonage in een fantasyboekenreeks die uit een twintigtal boeken zou bestaan en wereldberoemd werd. Maar het bleef niet beperkt tot boeken: er zijn meerdere role playing games, filmplannen én redelijk wat comicreeksen.

Nu is er een nieuwe adaptatie, van een Frans team nog wel. Julien Blondel heeft voornamelijk al gewerkt aan scenario's van role-playing games. Hij heeft dus veel gevoel voor het fantasygenre. En dat merk je. Deze adaptatie is zeker geslaagd te noemen. Het verhaal wordt competent opgebouwd, met een goeie introductie van de personages die niet te lang en niet te kort is, en de Julius Caesar-achtige intrige wordt mooi uitgesponnen. Bij romanadaptaties heb je zo soms het gevoel dat er sprongen worden gemaakt om toch maar het aantal pagina's te kunnen respecteren, maar dat is hier zeker niet het geval.

Ook de tekeningen zijn navenant. Niet minder dan drie tekenaars verdelen het werk: Didier Poli tekent, Robin Recht inkt en Jean Bastide kleurt, maar mag ook alles wijzigen waar hij zin in heeft. Een samenwerking als deze is niet onder risico, want het kan een samenraapsel aan conflicterende stijlen opleveren. Niet zo hier: alles zit goed. De personages en de enscenering komen zeer fraai uit de verf. Poli heeft een stijl die geknipt is voor het fantasygenre, en zijn medetekenaars leveren eveneens fraai werk af. Alleen al de beginplaat is spectaculair. Ook de portrettering van het hoofdpersonage is heel geslaagd: Elric, koning-tovenaar van Melniboné, heerser over een tienduizendjarig rijk van wreedaards, maar eigenlijk een frêle albino met maar net genoeg kracht om niet van de troon gestoten te worden (hoewel het aan complotten niet ontbreekt).

Goeie fantasyreeks, ik kijk zeker uit naar de volgende delen.