Jommeke (collectors uitgaves) 9 De zwarte bomma

Het is misschien al eens gezegd, maar ik herhaal dit met graagte. Ballon brengt de, volgens hun, twintig allerbeste Jommekes uit in een exclusieve collectie en daar kan ik me wel in vinden. Dat Jommeke al bestaat sinds 1955 zal bij veel jonge lezers de wenkbrauwen even doen fronzen. Het is bijgevolg ook niet moeilijk om uit de meer dan 260 verhalen er 20 uit te kiezen. Ook is het niet te verwonderen dat men gaat putten uit de oudere verhalen die voor velen ondertussen klassiekers zijn geworden en in het collectieve geheugen van jong en oud zitten.

De cover van deze luxe-uitgave, die op slechts 2000 exemplaren met een ex-libris van Maarten van de Wiele is gedrukt, is de opgefriste versie van de allereerste druk. In het album vinden we echter de van moderne inkleuring voorziene versie, uitgegeven in 1999.

Het verhaal is alom bekend zou ik denken, maar voor de mensen die de laatste decennia ergens op Pluto hebben gewoond, een korte samenvatting: Jommeke is op weg naar de Miekes en onderweg komt hij een zwarte, blijkbaar verloren gelopen kat tegen. Na enkele pogingen krijgt hij deze te pakken, neemt hem mee naar huis en merkt dan pas het agressieve gedrag van de kat op als die de snipverkouden Flip belaagd. Eén oplossing biedt zich aan: Gobelijn inschakelen om deze poes een zacht karakter te bezorgen. Maar Gobelijn zou Gobelijn niet zijn mocht deze zich weer niet 'vernissen'. Hij is namelijk met een experiment bezig om de groeikracht van eenieder driemaal te vergroten. Je kan dus al denken welke injectie onze Zwarte Bomma krijgt en wat de gevolgen zijn. En wat doet die man met de tut voortdurend in het album?

Dit was dus ook één van mijn toppers in mijn jonge jaren. Kapot gelezen is die eerste druk. Ik koester die nog steeds, maar moet steeds weer de pagina's van de grond oprapen als ik het verhaal wil lezen. Want ja, beste lezertjes, dit was nog de periode dat strips werden geniet en niet gekleefd. En zo een nietje had toen zowat een eigen willetje en stootte de middelste tien bladzijden met veel plezier af. En dan wil ik het nog niet hebben over de roest die de nietjes wellustig rondstrooiden.

Alleen daarom is het al leuk om deze strip in je handen te hebben en te voelen hoe stevig en robuust deze wel is. Voor elke Jommeke-fan een hebbeding dat je met veel plezier zal lezen en herlezen en herlezen en....

Voor de schunnige onder ons zit er dan weer een leuke passage in het verhaal. Op pagina 12, strook 2, het rechtse plaatje, is de conversatie tussen Jommeke en Filiberke wel héél verwarrend. Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen. ;-)