Jommeke (collectors uitgaves) 10 Luilekkerland

Ik vermoed dat het lang zoeken zou zijn naar een gezin met jonge kinderen waar geen verhalen van Jommeke te vinden zijn. Deze jongen met het strooien dakje is een ware BV en zowat iedereen onder de 70 jaar is met zijn verhalen opgegroeid. Niet te verwonderen dus dat Ballon besloten heeft om een aantal van de oudere verhalen opnieuw uit te geven in een luxe-versie. Maar liefst 20 klassiekers met klinkende namen zoals De jacht op een voetbal, De zeepkoning en De plastieken walvis, allen uit de oude doos dus, worden voorzien van een hard jasje en bevatten een unieke ex-libris. Voor de volledige lijst van de tot nu toe gepubliceerde collectors uitgaves: KLIK HIER.

In ‘Luilekkerland’ komt een van de apen van Paradijseiland Jommeke om hulp roepen. Er is immers een ramp gebeurd op het paradijselijke eiland waar Jommeke en z’n vriendjes in album 12 een van hun vele avonturen beleefden. Natuurlijk valt de roep om hulp niet in dovemansoren en gepakt en gezakt met een hele kist medische hulpmiddelen trekken de kornuiten richting het tropische eiland. Daar aangekomen blijkt er heel wat werk te verzetten. Gelukkig zal ook professor Gobelijn een helpende hand toesteken met 1 (of 2) van z’n uitvindingen.

Bij het herlezen van dit verhaal wist ik weer waarom de verhalen die Jef Nys uit z’n pen toverde zo aansloegen. Een eenvoudig en rechtlijnig opgebouwd geheel met erg herkenbare personages die tot de verbeelding spreken. Ook dit avontuur is er met ander woorden eentje dat kinderen direct zelf zouden willen beleven. Bovendien kunnen ouders helemaal niets vinden wat niet geschikt is voor het jeugdige publiek, alles blijft bijzonder braaf en vredig. Zonder meer een pluspunt in deze tijd waar heel wat series de jonge hersens overspoelen met geweld en dies meer.
Wat ik wel raar en jammer vind, is dat ‘Paradijseiland’ niet heruitgegeven is in deze reeks, want voor mij is dat album toch een stuk beter dan dit exemplaar.

De tekeningen zijn welbekend en laten zich erg gemakkelijk ‘nuttigen’. Op de achtercover maakt uitgever Ballon gewag van een moderne inkleuring. Dit is naar mijn bescheiden mening echter iets te mooi verwoord. Akkoord, de kleuren zijn mooier en feller dan in het origineel, maar bij ‘moderne inkleuring’ heb ik toch meer speciale effecten en zo voor ogen. Maar natuurlijk zou dat niet dat dit bij dit boek zou passen.

Toch ook even vermelden dat elk van de 2000 exemplaren van deze editie een ex libris bevat van Mark Borgions, een grafisch ontwerper, die een vrije interpretatie maakte op ‘Luilekkerland’. Een mooi extraatje. Echter had ik graag ook een klein beetje archiefmateriaal of achtergrondinformatie teruggevonden achteraan het boek. Het zou de aanschaf van deze collectie meer gerechtvaardigd hebben.

Besluit: kinderen én volwassenen met nostalgische herinneringen zullen zonder twijfel genieten van dit oudje dat nu beschikbaar is in een super-degelijk uitgegeven versie.