John Tiffany 1 Het geheim van het geluk

Deze nieuwe reeks van Desberg in samenwerking met Panosian oogt weer veelbelovend. Op de cover een macho-man, een knalrode Mustang en en zeer bekoorlijke, schaars geklede jongedame. Alles dus om de man in ons wakker te maken.

John Tiffany geniet in Mexico City van een sobere maaltijd tot een zeer lugubere man zich aan zijn tafel voegt en John waarschuwt dat er op zijn hoofd een prijs van 800.000 Dollar staat en dat hij diegene is die deze som zal opstrijken. Tijdens de daarop volgende achtervolging door de straten van de stad komen we met enkele flashbacks te weten dat John Tiffany een premiejager is en dat hij in een nabij verleden een Pakistaan, die een serieus bedrag op zijn hoofd had als hij levend gevat werd, O Animal overgeleverd aan de Amerikanen. En daar had zijn 'familie' een klein probleempje mee. Maar hoe is men er achter gekomen dat John in New Mexico zat? Heeft één van zijn vier beste vrienden hem verraden?

Dit is weer een typisch Desberg, nieuwe generatie. Hoe hij spanning en verleiding samen met een zekere schwung in zijn verhaallijn uit zijn pen kan laten vloeien is een uniek gegeven. Het is weinigen gegeven alhoewel de pogingen ertoe legio zijn. Als je een verhaal van Desberg in handen hebt en je hebt een voorkeur voor dit genre strips dan kom je raar of zelden bedrogen uit. Het scenario is dan ook zeer nauwgezet neergeschreven en door Dan Panosian in tekening gezet.

En nu zal ik elke rechtgeaarde comic-lezer voor het hoofd stoten, maar deze man was me totaal onbekend. Wat een verrassing toen ik hem eens googelede. En nog groter toen ik zijn naam op deze site opzocht. Wat een lijst van strips heeft die man waar hij aan mee heeft gewerkt. Veel inkten maar toch ook een hele resem verhalen die van zijn pen komen. Maar vooral comics dus. En ik laat nu eenmaal net zo iemand zijn die al die superwezens van de comic-wereld aan hem voorbij gaan...

Panosian's tekeningen zijn bij wijlen ruw te noemen en die verdomde constante lach op de smoelen van de personages kunnen me vaak mateloos irriteren, maar het totaalplaatje valt zeer positief uit. Hij kan in zijn tekeningen snelheid brengen en de lezer kluisteren aan het verhaal, wat natuurlijk ook deels te danken is aan de scenarist. En hier en daar in het verhaal duiken er enkele filmsterren op. Of toch mensen die er sterk op lijken. Kijk maar naar dominee Lovejoy

Het is alleszins een veelbelovend begin van een nieuwe serie waar we met veel spanning uitkijken naar deel twee. Want ook al is het werk van John een rotjob, hij is de beste.