Hara Kiwi 9 Deel 9

Lectrr, all-round tekenaar en stand-up comedian, draait al menig jaartje mee in het circuit van de cartoons. Hij publiceert o.a. in De Standaard en Algemeen Dagblad (in deze laatste verschijnt Lars; deze dagstrip verscheen ook in albumvorm). Een jaar lang cartoons publiceren over gebeurtenissen uit de actualiteit levert steevast een compilatie op die verschijnt in de reeks ‘Hara kiwi’. En dit reeds 9 afleveringen lang.
Ook deze keer weer heb ik kunnen genieten van de geslaagde en soms gewaagde grappen. Steven Degryse weet zaken uit de actualiteit gevat en relativerend weer te geven. Het is echt mooi om zien hoe hij een heel verhaal met al zijn controverses weet te vatten in één tekening. Hij schuwt daarbij de grenzen van het toelaatbare niet, hoewel die grenzen voor iedereen wel anders liggen natuurlijk.

Toen m’n jongste zoon van 7 jaar op een onbewaakt ogenblik het rondslingerende boekje zag, kon hij het natuurlijk niet laten om het te lezen (vooral prentjes kijken dus). Ook hij kon ermee lachen, voornamelijk met de tekeningen dan. Want laten we eerlijk zijn: dit is geen humor voor kinderen. Ik raad dan ook af om het boekje zomaar op het salontafeltje te laten liggen als er kleinere kinderen bijzijn. Dit teneinde jezelf moeilijke vragen zoals ‘Papa, wat is castratie?’, ‘Maasochis-dinges, wat betekent dat?’ en dergelijke meer te vermijden.
Geboeid geraakt? Neem dan ook eens een kijkje op http://www.lectrr.be/index.php (de site bevat wel verouderde info, zo bv. ‘deel 7 uit’, maar beschikt over een heleboel cartoons). Iets up-to-dater, voor de mensen die zich kunnen vinden in het medium Facebook: https://www.facebook.com/pages/Lectrr/23834251924

Besluit: een boekje om zo nu en dan eens ter hand te nemen als het in je omgeving te ernstig wordt.