Struikelen 1 Struikelen

In het debuut van Pieter Rosseel volgen we vier studenten tijdens de laatste maanden van hun kotleven. Ze worden geconfronteerd met de vraag: wat volgt? Ieder probeert die vraag te beantwoorden en hierdoor leren ze bij en groeien ze op, soms dik tegen hun zin, maar dat is het leven. Het is in de grond een vertelling van het leven van alledag, maar toch stopt Rosseel er net meer morele vragen en filosofie in, dan ik me kan herinneren ooit mee gespeeld te hebben op kot. En toch … heel veel is heel herkenbaar. Misschien toen niet zo bewust ervaren, maar nu wel perfect herkenbaar. Je moet niet verwachten dat hier grote natuurrampen plaatsvinden of oorlogen losbreken, neen, gewoon de kleine tragedies en overwinningen van het leven, en dat prachtig vorm gegeven.

Die vormgeving is zeer goed uitgedacht door Rosseel. Er zit kunst in de tekeningen. Het gebruik van kleuren, lijnvorming is zeer bewust gebeurd om een bepaalde sfeer of verhaalelement over te brengen. Er wordt heel mooi gewisseld tussen abstracte tekeningen en elementen en een meer realistische weergave. Ook de compositie van tekeningen en pagina’s zijn essentieel in het vertellen van het verhaal. Het moet echt allemaal samen ‘gelezen’ worden om het verhaal te doorgronden. Kortom het geheel wordt naar een hoger niveau getild door de gebruikte tekeningen. Het is toch al wel even geleden dat iemand dit aandurfde voor zijn debuut, dus alle lof voor deze krachttoer. En gelukkig is er ook voor gekozen om dit in hardcover uit te geven, dat verdient dit wel.

Het is zeer moeilijk veel te vertellen over dit verhaal zonder de kern weg te geven. Misschien nog dat ik van bij de start meegesleurd werd in het verhaal en meegeleefd heb tot en met de laatste pagina: kleine drama’s en mooie momenten wisselen elkaar af om een zeer gebalanceerd eindresultaat te tonen. Ik kon het boek niet neerleggen en voel zeer sterk de vraag naar meer.

En bijgevolg eindig ik door te zeggen: in het kort, een sterk debuut.