Roodbaard integraal 2 De schrik van de zeven zeeën 2

Enkele tientallen jaren geleden reeds lagen de strips van Roodbaard in onze lokale (en niet zo grote) bibliotheek. Volgens mij een teken dat de reeks, ondanks dat het ‘prentenboekjes’ waren, toch van het nodige aanzien genoot bij het serieuzere bib-personeel. Als liefhebber van strips gingen ze dan ook regelmatig mee naar huis (het waren immers slechts de klassiekers zoals Jommeke, Suske & Wiske,... die bij ons aangekocht werden). Die momenten waren echt genieten. De rauwe piraat met het ene oog en de rode kop haar wekte, ondanks zijn niet zo zuivere beroep, toch de nodige bewondering op. Hij kon ook op de nodige sympathie rekenen. Dat was dan te danken aan z’n devoot vaderschap en de goede relatie met z’n personeel, denk ik zo.
Enfin, het zal u dan ook niet verwonderen dat ik bijzonder tevreden was dat Sherpa startte met bundelingen van die heroïsche avonturen. Bleef de vraag of ik geen al te geromantiseerd en te positief beeld had van deze strips uit m’n jeugd.

Al gauw bleek het tegendeel. De verhalen van de stoere zeerover en z’n zoon kunnen me nog steeds bekoren. De uitstekende vertelkunst van Jean-Michel Charlier houdt nog steeds stand. Hoewel de auteurs heel wat ballonnen vullen met uitleg en verhaal, wordt de vaart toch niet uit het geheel gehaald. Er is voortdurend voldoende te beleven om de aandacht vast te houden. De scenarist gaat trouwens ook geen jargon uit de weg. Delen van een schip (gangspil en maintenen bv.) en instructies om het te besturen worden gebruikt in de taal van de 18de eeuw om de authenticiteit te versterken. Akkoord, dit remt het lezen misschien enigszins af, maar het gevoel dat je daarvoor in de plaats krijgt is zoveel belangrijker: je voelt je zoveel meer betrokken bij dit 18de eeuwse verhaal.

De 3 verhalen van deze bundel handelen bijna uitsluitend over de zoon van Roodbaard. Naargelang de 150 bladzijden vorderen, voelen we ook hoe deze groeit van een onbezonnen, bijna naïeve en roekeloze snaak naar een waardige zoon van z’n vader. Het maakt alles behoorlijk geloofwaardig.
Voor wie een gat in het geheugen heeft:
‘De kapitein zonder naam’ verhaalt over Erics poging om met de papieren die hij kreeg van z’n vader, diens eigendommen terug te claimen. In zijn jeugdige naïviteit houdt hij echter geen rekening met de reactie van zijn hebberige oom. Het verhaal speelt zich trouwens volledig ter land af.

Met ‘Het brandmerk van de koning’ begeeft de zoon van Roodbaard zich terug o zee, onder een valse naam. Hij moet een lading goud,bestemd voor Frankrijks bezittingen aan de Indische Oceaan, veilig ter plaatse brengen.

In ‘Muiterij op De Oceaan’ ten slotte moet Eric als roeier op een galei inschepen teneinde z’n straf uit te zitten. Doorheen het verhaal toont hij zich een waardige zoon van de meest gevreesde der zeerovers.
Over de tekeningen kan ik vrij kort zijn. Verwacht geen Barracuda of Long John Silver. In deze reeks zijn mens, dier, kledij, maar vooral de schepen van een strakke pracht. Schitterend en uitstekend gedocumenteerd vakwerk met oog voor details die ertoe doen! De inkleuring doet oud aan (wat wil je, met verhalen van bijna 50 jaar oud), maar dit stoort geenszins. Het moet trouwens gezegd dat je eigenlijk niet merkt dat het derde deel opnieuw is ingekleurd. Dit was per uitzondering toegestaan omdat de originele platen te veel hebben afgezien door de tijd en de verschillende herdrukken. Een pluim ook voor uitgeverij Sherpa voor deze fraai vormgegeven uitgave op oerdegelijk, oud aandoend papier. Dit zorgt ervoor dat het hele plaatje klopt!

Tot slot wil ik ook nog even de aandacht vestigen op de 15 bladzijden dossier die voorin het boek te vinden zijn. De vlot geschreven teksten, veelvuldig aangevuld met allerlei beeldmateriaal, zijn een echte verrijking. Geen verplichte lectuur, maar wel meer dan de moeite waard!

Besluit: Sherpa zal menig ouder stripliefhebber een groot plezier doen met deze prachtige bundelingen die voor heel wat uurtjes leesplezier zorgen.