stripINFO.be gebruikt cookies voor het bewaren van logingegevens en voorkeuren. Geen persoonlijke data wordt hierin bewaard.
Door de site te gebruiken accepteer je het gebruik van deze cookies. Deze melding verbergen
Als je naam een eponiem wordt, weet je dat je iets betekend hebt voor de mensheid (hopelijk in goeie zin). Rudolf Diesel is zo'n beroemdheid. Aan hem hebben we de dieselmotor te danken. Milieurakkers zullen hem wel verfoeien wegens fijn stof en zo, maar daar gaat de strip niet over.
Om eerlijk te zijn, kende ik Diesel alleen van zijn uitvinding. Dat de man eigenlijk wereldverbeteraar was, was voor mij dan ook een verrassing. Hij wilde een goedkope motor maken die iedereen kon betalen (socialist), wilde niet dat zijn motor door het leger werd gebruikt (pacifist), wilde biobrandstof gebruiken (milieuactivist) en had contacten over de hele wereld (reis-tist).
En dan is hij nog waarschijnlijk over de reling van een schip gekeild door de spionnen van de Kaiser! Hij was per schip op weg naar Engeland toen hij spoorloos verdween. Bovendien had hij zijn laatste dagen in Gent doorgebracht. Wist u trouwens dat er in 1914 een expo was in Gent? Of dat een Gentse industriële familie als eerste de dieselmotor mocht bouwen? Ik ook nu.
Marmus geeft ons al deze informatie, en tegelijk zijn versie van hoe Diesel verdwenen is. Hoewel deze versie zeker een beredeneerde basis heeft, en zelfs door heel wat historische bronnen gestaafd wordt, is het niet wat er echt gebeurd is. Dat zullen we namelijk nooit echt weten. Verwacht evenwel geen spionagethriller à la John Le Carré met flitsende actiescènes, maar ook geen gortdroge opsomming van gebeurtenissen. Deze strip belicht zonder al te veel romantisering de laatste dagen van Diesels leven, en is als dusdanig een interessant tijdsdocument.
Toch een woordje over de tekeningen. Marmus heeft een vloeiende, gestileerde stijl. Het eerste dat opvalt, is de afwezigheid van inkting. De omlijningen van de personages en gebouwen zijn met een vette potloodlijn gemaakt. Dat, samen met de aquarelkleuren, zorgen voor tekeningen die zacht zijn voor het oog. De ietwat aparte perspectieven zorgen er daarentegen voor dat alles al eens schots en scheef staat, of dat gezichten verwrongen lijken, of de ene schouder 10 centimeter boven de ander uitsteekt.
Verkooprecords zal deze beeldroman niet breken, daarvoor is de tekenstijl te apart, en het verhaal niet commercieel genoeg. Maar als historisch document verdient hij zeker zijn plaats.
Dit is een officiële stripinfo.be recensie, geplaatst door een medewerker van ons team. stripinfo.be werkt samen met uitgevers om u deze recencies te brengen.