Kuifje S40 Uit de geheime archieven van Hergé

Georges Remi (1907-1983). Iedereen kent hem. Er is niet één wezen in België, Europa, ja zeg maar de wereld die deze man niet kent onder zijn pseudoniem Hergé. Hij heeft de wereld veroverd met zijn strip in 'klare lijn'-stijl Kuifje. Niet iedereen is even euforisch over deze verhalen maar als je de strips in hun tijd plaats dan besef je dat Hergé zijn tijd ver vooruit was. Zo maakte hij zijn strip 'Mannen op de maan' jaren voordat er ook maar één voet op de maan was gezet. En niet alleen wist hij, zonder daar ook maar enig keihard wetenschappelijk materiaal van te hebben, perfect het gevoel op die maan weer te geven. We kunnen hem wel de Jules Verne van de moderne tijd noemen.

Het lijvig boek 'Kuifje - Uit de geheime archieven van Hergé' is prachtig uitgegeven. Niet dat het boek zoveel nieuws te vertellen heeft, alles wat in dit boek vermeld staat en veel meer werd al eens op papier gezet, de combinatie van flarden tekst met onuitgegeven materiaal is fenomenaal. De tekst is beperkt gehouden wat niet kan gezegd worden van de illustraties. Het is een beetje of je in je zetel in een museum aan het rondlopen bent.

Het boek behandelt zowat alles wat het leven van Hergé aangaat en daarbuiten. Zo start deze klepper met een heel uitgebreid verslag over de totstandkoming van het museum Hergé in Louvain-La-Neuve. Het museum wordt voorgesteld als een uitvergroot stripverhaal. Alles is zodanig opgevat dat Hergé hier zeker voor de volle 100% zou hebben achter gestaan. Dit is toch wat de erven en de architect van dienst denken, want Hergé kon nogal wispelturig zijn.

Vervolgens krijgen we nog inzicht in het leven van Hergé zelf van in zijn luierjaren over zijn eerste publicatie in 'Boy Scout Belge' en 'Le Petit Vingtième' tot zijn publicaties voor reclameboodschappen en uiteindelijk Kuifje zelf.

Na deze verbijsterende inleiding over Hergé himselve krijgen we enkele weetjes over zijn creaties. Niet alleen gaan een groot deel van figuren van Kuifje zelf voor de bijl (alle hoofdrolspelers krijgen hun korte synopsis) maar ook de guitenstreken van 'Kwik en Fllupke' en 'Jo, Suus en Jokko' en minder bekende figuren komen aan bod. We krijg allerlei weetjes over deze stripfiguren te weten, soms interessant maar vaak hilarisch.

Volgend hoofdstuk was persoonlijk mijn favoriet. Hier durft men haarfijn uit te leggen waar Hergé de mosterd heeft gehaald. Als je denkt dat alle figuren uit de pen van Hergé zijn voortgekomen moet je je dringend informeren en dit boek ter hand nemen. Hergé ging vaak zijn inspiratie halen bij boeken die hij in zijn jeugd gelezen heeft als uit de films die hij samen met zijn moeder in de bioscopen in Brussel ging bekijken. Beelden in musea, foto's uit magazines (hij was geabonneerd op National Geographic, een handig medium voor alle wetenschappelijke items doorheen zijn verhalen), posters,... Ook illustraties van Benjamin Rabier en anderen werden vaak als leidraad gebruikt om zijn werken op te fleuren. Enfin, ik viel zowat van de ene verbazing in de andere.

Het voorwoord is van niemand anders dan Fanny Rodwell, ons allen beter bekend onder haar vorige naam Fanny Vlamynck , ttz de tweede echtgenote van Hergé. Door haar is Hergé beginnen reizen. Zowat Kuifje achterna, iets wat hij in het verleden weinig tot niet heeft gedaan.

Dit boek, afgeboord met de gekleurde rood-witte vakken van de alom bekende raket, is een prachtig hebbeding. Zowat iedereen, voor of tegenstander van Hergé, heeft met die boek een prachtig naslagwerk in de hand. Voor diepgaande informatie moet je deze niet kopen, daar kan je massa's andere werken voor aanschaffen. Maar als kijkboek is dit een topwerk. Waar ik zelf een wat afwijkende mening had vergeleken met het gros van de Belgische bevolking is die door dit boek volledig bijgestuurd.

Bedankt Lannoo/Terra!!!