Jodocus de barbaar (Syndikaat/Strip 2000) 3 De schrik van de onderzee

Marq van broekhoven was vooral bekend als stripmaker van grappige strips zoals de strookjesstrip “Peer de Plintkabouter” of het anekdotische“Marq denkt”. Toen Eppo werd heropgestart wilde hij graag een grappige avonturenstrip bedenken met lange verhalen. Dat werd “Jodocus de barbaar”, een soort van parodie op Conan de barbaar. In plaats van een gespierde vestlustige held, krijgen we een wat dommige ongespierde sul die niet kan boogschieten voorgeschoteld. De strip werd echter massaal afgebroken door het lezerspubliek en was dan ook geen lang leven beschoren in Eppo. Ik was ook niet laaiend enthousiast, maar de lezers van Eppo staan niet echt open voor iets nieuws. Want Jodocus moet het dus niet echt van het spannende verhaal hebben, wel van de typische van Broekhoven humor en hoe Marq speelt met het medium strip. Marq heeft een speelse manier gevonden om van scene naar scene te springen, door bijvoorbeeld met ongeveer hetzelfde plaatje uit te pakken, of verder te bouwen op de laatste zin van de vorige scene. Zo bestaan de eerste zeven pagina’s van dit verhaal uit ongeveer dezelfde scene qua lay out, perspectief en zo, maar telkens met andere protagonisten uit het verhaal. Kortom een originele manier om weer verder te gaan waar het vorige verhaal is gestopt. Misschien is het ook typisch dat de titelheld van deze reeks pas vanaf pagina 40 meespeelt in zijn eigen reeks! Jodocus is nog altijd met prinses Yazine op pad. Zij denkt nog altijd dat hij haar droomprins Folio is. Ze worden op de hielen gezeten door de orksoldaten van Yazines vader, de magiër Azaroth. Ondertussen probeert het leger van prins Folio hun baas te bevrijden uit het kasteel van Azaroth.
“De schrik van de onderzee” wordt heel het album vol vrees besproken maar ook die zien we nergens echt in het verhaal voorbij komen, of het moest de cover zelf zijn!
Kortom dit is een fantasy-reeks voor mensen die houden van absurditeiten en fijne vondsten. Dit is geen voer voor echte fantasy-freaks die kicken op wrede monsters, bloederige gevechten en schaarsgeklede deernes, al ontbreken al deze elementen niet in Jodocus toch geeft Marq er zijn eigen invulling aan!
Gelukkig is Marq volhardend gebleven, en liet hij zich niet ontmoedigen door het eppo-publiek, maar bleef hij geloven in zijn suffe held. Gelukkig kon hij bij strip 2000 terecht met het vervolg van zijn verhaal.