Schande 1 Schande

Er zijn gekke uitgaven en er zijn gekke uitgaven. Schande van Peter van Straaten is zo een boekje dat je argwanend ter hand zal nemen. Uiterlijk lijkt het net of je het dagboek van een tienermeid in de handen hebt. Roze met een drukknop om U tegen te zeggen. Op bijgevoegde brief wordt deze knop zelf 'kinderslot' genoemd. Het papieren bandje rond het boekje en de tekst op de achterzijde maken je al snel duidelijk dat dit meer is dan een dagboek.

Dit aan de buitenzijde roze gedrocht is een verzameling van Peter van Straatens beste en onfatsoenlijkste tekeningen van de laatste jaren. Alle grappen zijn dan ook seksueel getint en vaak ook weinig verhullend. De dubbele bodem van zijn grappen blijven wel behouden. Elke tekst en tekeningen doen je glimlachen maar ook nadenken over het onderwerp. Vaak herkenbaar en uit het leven gegrepen.

Met als opener een tekening van twee koffiedrinkende dames en een tekst als 'Mannen kunnen helemaal niet neuken' zet dan ook meteen de toon. En zoals reeds gezegd zijn het de +16 gags die in deze bundel zijn opgenomen. Stuntelige seks, vroegtijdige klaarkomen, zelfbevrediging,... Enfin, je kan het zo gek niet bedenken of het wordt door de mangel gehaald.

De humor van Peter van Straaten is eigen aan hem. Het is niet de man die platvloerse grappen en grollen maakt die overduidelijk zijn en je rollebollend over de grond laten rollen. Neen, het is, als ik deze term mag gebruiken, intelligente humor. Je moet even stilstaan bij het beeld en de combinatie van de tekst om te doorgronden wat de man nu echt wil zeggen. Eerder een soort van kritische kijk op zijn omgeving in het algemeen en specifieker de mens zelf.

Zeer gewaardeerd en gesmaakt boekje. Je krijgt wel een andere visie voorgeschoteld op seks en alles wat er rond draait. reflecties naar jezelf zijn zeker niet toevallig. ;-)