De verborgen geschiedenis 25 De pauw-engel

Dit was een top-reeks. Vernieuwend en intrigerend vanaf de eerste pagina van het eerste deel. Toch wil ik even de nadruk leggen op het woord 'was'. Het verhaal begint namelijk te vervallen in een poel van complexiteit.

Waar deel 24 nog een vlot te lezen aflevering was is het 25ste een hopeloos kluwen van complotten en intriges. De resem lange, goedgevulde tekstballonnen zorgen er voor dat dit verhaal op sommige ogenblik mateloos langdradig is en zelf niet aangenaam om te lezen. teveel tekst is niet meer van deze tijd. De lezer wil vlotter te lezen verhalen. Dat men daar dan een deel of twee voor moet uittrekken om een verhaal af te ronden zal hem worst wezen.

Er worden theorieën bijgehaald die kant nog wal raken, gebeurtenissen die vaak van de pot gerukt zijn en personages worden onrealistisch voorgesteld. Vermoedelijk is dit dan ook een overgangsdeel dat ons mentaal moet voorbereiden op de eindelijke oorsprong van de tabletten en het betreden van de onbekende wereld van Kor.

Ook De Verborgen Geschiedenis lijdt dus aan de lengte van zijn reeks. Vaak is het inderdaad beter om de eerste cyclus mooi af te ronden en dientengevolge ook af te sluiten, wat hier ook het geval was, en het daar dan bij te laten in plaats van een succesverhaal uit te melken tot de koe droog staat. Deel 24 was even een opleving van deze cyclus, maar laat dat dan ook het enige deel zijn van hoog niveau in die cyclus. De andere delen zijn van een middelmaat de reeks niet waardig.

Gelukkig zorgen de tekeningen van Igor Kordey voor enig soelaas. Het gebruik van foto's om achtergronden op te vullen hebben nooit mijn voorkeur weg gedragen, maar de getekende achtergronden en de karakterkoppen van de hoofdfiguren maken veel goed.

Dat ik de reeks nog even respijt wil geven is duidelijk. Er is al teveel moois verschenen om deze nu met de grond gelijk te maken, maar een remonte van het verhaal en de spanning is een must om terug het niveau van de eerste delen te halen. Het ingewikkelde kluwen waarin de scenarist zich nu begeeft zal heel moeilijk op een geloofwaardige manier te ontwarren zijn. Maar we leven op hoop.