The Flash (Lion) 1 Voorwaarts

Superhelden zijn alom tegenwoordig in onze wereld. Enfin, toch in onze fictieve wereld(en) op papier en op het scherm. De laatste jaren hebben ze dank zij de filmindustrie, via prenten als X-men, Superman, Fantastic Four, Green Lantern,... een serieuze boost gekregen. Vanzelfsprekend dat ook de getekende comics daar een graantje van meepikken. Uitgever RW brengt met Flash een superheld op de Nederlandstalige markt die pas enkele jaren geleden een tweede leven heeft gekregen. Deze hardcover bundelt de eerste 8 delen van de sedert 2011 uitgegeven ‘The Flash’.
Even een situering:
Barry Allen is een politiewetenschapper die getroffen werd door een bliksemschicht. Toen men hem bluste met chemicaliën, veranderde hij in de snelste man ter wereld. Dankzij een energieveld, dat hij zelf de speedforce noemt, slaagt hij erin om fenomenale snelheden te halen. Maar hij haalt ook andere krachten uit die gigantische energiebron. Politieman zijnde, spreekt het voor zich dat hij z’n krachten aanwendt om de mensen te beschermen tegen de misdaad.
Natuurlijk is hij niet de enige met superkrachten. Op een bepaald moment komt hij ‘Mob Rule’ tegen. Een geduchte tegenstander die het hem wel eens heel moeilijk zou kunnen maken. De enige manier om iets tegen deze vijand te beginnen is om zijn hersenen sneller te laten werken dan ooit. Maar dat is misschien wel niet zo’n goed idee…
Vanaf deel 5 staat er een nieuwe uitdaging voor the Flash, namelijk Captain Cold. Die laatste z’n naam onthult al heel wat: zijn superkrachten hebben heel wat te maken met ijs. De strijd van de twee leidt er uiteindelijk toe dat Barry Allen een beslissing neemt die mogelijk sterk bepalend is voor z’n toekomst.

De creatie van Manapul en Buccellato is er een die je onmiddellijk meeslingert in één ononderbroken spiraal van actie. Tijd om zo nu en dan te bekomen van de doorstane emoties heb je nauwelijks. Ben je nog maar net gewend aan de ene superkracht, komt er wel weer een andere tevoorschijn. Gebrek aan creativiteit kan je ze alleszins niet verwijten. Het album staat bol van de onverwachte wendingen en gebeurtenissen. Elke geleidelijke overgang lijkt wel te ontbreken.
Dit is een boek dat vooral de liefhebbers van het genre zal aanspreken. Ik vrees dat er voor de andere striplezers te weinig mogelijkheid is om te groeien met en in het personage. Wat mij betreft, zijn de auteurs er te weinig in geslaagd om een gevoel van empathie met het hoofdpersonage op te roepen. Daarvoor gebeurt er te snel, te veel. De nadruk ligt overduidelijk op het superheldengedoe. Véél superkrachten, véél gevechten, (te) weinig menselijkheid.
Grafisch zit het meer dan snor. Flash raast doorheen het hele boek. Heel wat scènes (bladzijden) zijn erg complex en wervelen van de actie. Je hebt op die momenten dan ook wel wat tijd nodig om alle informatie eruit te halen. Voorwaar een knap staaltje tekenkunst. Ook het kleurgebruik en de special effects maken het boek tot een flitsend geheel. Een noodzaak als je over de snelste man op aarde verhaalt, maar zeer zeker gelukt!

Besluit: voor de aanschafprijs van minder dan €20 krijg je een mooi boek waar je toch enige tijd mee zoet bent. Wie verzot is op superkrachten en die dan nog het liefst in de Nederlandse taal nuttigt, zal hier zeker z’n gading in vinden!